blog images

Dev Blog 06.10.2021 Okręty podwodne, dodatkowe wytłumaczenie

Reset umiejętności dowódców i zdejmowanie ulepszeń

Test OP w bitwach losowych to ważna zmiana wpływająca na doświadczenie płynące z gry. Podczas dwóch tygodni od premiery aktualizacji 0.10.9 wszyscy gracze będą mieli możliwość zdemontowania ulepszeń i zresetowania umiejętności dowódców za darmo. Dla tych, którzy chcą zresetować wszystkich dowódców jednocześnie specjalny przycisk będzie dostępny w artykule o misjach tygodniowych umieszczony na portalu 7 października. To pozwoli przetestować OP i grę przeciw nim z różnymi ustawieniami zarówno dla dowódców jak i z różnymi ulepszeniami, co jest ważne z powodu dodania do prawie wszystkich okrętów broni ZOP.


Pingi sonaru i naprowadzane torpedy

Popularnym tematem wśród graczy jest interakcja pomiędzy pingami sonaru, a okrętami nawodnymi, zwłaszcza pancernikami.

W aktualizacji 0.10.9 wprowadziliśmy znaczące zmiany w OP i ich interakcjach z okrętami nawodnymi, jedną z nich jest dodanie uzbrojenia ZOP praktycznie każdemu okrętowi, zatem musimy ocenić efekt tej zmiany na OP i inne klasy. Po tym będziemy mogli wrócić do problemu interakcji pomiędzy OP, a BB i wyznaczyć kolejne kroki do podjęcia. Jeśli kolejne testy pokażą, że obecnie wprowadzone zmiany nie działają dobrze będziemy myśleć nad kolejnymi krokami w celu ulepszeń i poprawek. Nie chcemy podejmować zbyt gwałtownych zmian do czasu, aż ostatnio wprowadzone zmiany nie zostaną przetestowane.

Chcemy przypomnieć, że mimo wielu etapów testów OP i obecnej fazy finalnej, OP są nadal testowane i ciągle prowadzimy nad nimi prace i wprowadzamy niezbędne zmiany.

Ponadto chcemy podzielić się także informacjami o pingu sonaru i mechanice naprowadzania torped: gdy torpedy znajdą się w odpowiedniej odległości od namierzonego celu przestają zmieniać kierunek i poruszają się wyłącznie prosto.

Odległość, w której wyłącza się naprowadzanie wynosi 2,1km dla pancerników, 720m. dla krążowników (360m. w przypadku podwójnego pingu) i 240m. w przypadku niszczycieli (120m. w przypadku podwójnego pingu).


Popularność okrętów podwodnych

W poprzednim poście dotyczącym OP wspomnieliśmy o naszych oczekiwaniach co do popularności OP (liczonej w ilości okrętów tego typu wybranych do bitwy) w bitwach losowych. Niestety to stwierdzenie nie było całkowicie klarowne i wprowadziło nieco zamierzania.

Nie zamierzamy wzmacniać OP by zwiększyć ich popularność. Naszym celem jest stworzenie zbalansowanych z innymi okrętów. Aby uzyskać odpowiedni poziom popularności ulepszymy lub zmienimy mechaniki. Parametry okrętów oczywiście wpłyną na ich popularność, ale mechaniki wpływają dużo mocniej. Nie wszystkie nasze koncepcje zostały stworzone by być popularnymi wśród graczy – niektóre są zaprojektowane by zapewnić różnorodność i wypełnić szeroko żądane i nadal interesujące i pożądane nisze stylu gry.

Obecnie OP sprawują się względnie słabo pod względem statystyk (takich parametrów jak uszkodzenia, współczynnik zwycięstw i ogólny wpływ na wynik bitwy), dlatego pracuje zarówno nad balansem jak i ulepszeniem ich mechanik. Jeśli osiągniemy prawidłowy poziom efektywności, będziemy pracować nad dopracowaniem ich ustawień.

Jeśli popularność tej klasy będzie niższa i gracze zainteresowani OP nie będą zadowoleni z mechanik, postaramy się je ulepszyć. Jeśli za to popularność będzie znacznie wyższa niż przewidujemy, po pierwsze przyjrzymy się jak to wpływa na grę jako całość. Jeśli wpłynie to źle będziemy pracować nad mechanikami OP i postaramy się unormować ich interaktywność z innymi klasami. Nie zamierzamy zmniejszać ich popularności przez zmianę parametrów jeśli cała klasa będzie dobrze zbalansowana.

Nie spodziewamy się jednak zbytniej popularności tej kasy z powodu jej specyfiki i mechanik oraz stylu gry. Wstępne dane z obecnego sezonu bitew rankingowych pokazują, że nasze wstępne założenia są bliskie rzeczywistości.



Popularność OP w bitwach rankingowych.

Kontynuując zagadnienia z poprzedniego punktu chcielibyśmy się podzielić z Wami pewnymi danymi o popularności OP w bitwach rankingowych: jak widać na wykresie początek sezonu bitew rankingowych to skok popularności nowej klasy, ale potem ilość bitew wyrównała się i pozostała na poziomie 4-8% na tierze X.

Ponadto, sądząc z stabilności popularności OP podstawowe mechaniki działają dobrze, a grupa fanów już się uformowała wokół tej klasy. W tym momencie balansowanie i dopracowywanie obecnych mechanik jest jedną z najważniejszych rzeczy nad którymi będziemy pracować. To dlatego OP będą testowane w Bitwach losowych.

Skoki, które widać na wykresie wynikają z efektu Losowych pakietów: gracze trzymali OP w portach aż do rozpoczęcie weekendu i wtedy nimi grali. Popularność OP w Lidze Złotej maleje, łączymy to z faktem że OP są nową, czasem nieznaną klasą, która jest słabsza niż inne. Ponieważ główną siłą napędową Złotej Ligi są zwycięstwa, gracze wybierali klasy na których czuli się pewniej, co umożliwiało im osiągnięcie większej ilości zwycięstw. Fakt, że OP są obecnie słabszą klasą niż inne widać na kolejnych wykresach danych z obecnego sezonu Bitew rankingowych.


Względne uszkodzenia w podziale na procentową ilość uszkodzeń w stosunku do maksymalnych PW okrętu. Dla przykładu jeśli okręt miał 20000PW i zadaliście mu 10.000 uszkodzeń to względne uszkodzenia wynoszą 50%.

Wszystkie wartości i wskazania poniżej są wartościami średnimi dla całego sezonu Bitew rankingowych.

Względne uszkodzenia zadane i otrzymane:

 

Ta wartość jest mniejsza dla niszczycieli i krążowników niż dla pancerników i lotniskowców ponieważ ich zadaniem jest też wykrywanie wrogich jednostek i zajmowanie punktów kluczowych. Jednak mniejsze wartości są tutaj normalne i nie muszą być równe dla wszystkich klas.

Czas przeżycia klas w bitwach, wartości procentowe:

 


Interakcje z obszarami kluczowymi:


Potencjalne uszkodzenia:


Uszkodzenia po wykryciu:


Była hipoteza, że obecność OP w bitwach znacząco przedłuża czas ich trwania, ale jak widać z wykresów nie miało to większego wpływu na bitwy rankingowe:


Niebieskie słupki to czas trwania bitwy bez OP w bitwie, żółte oznacza czas bitwy z okrętami podwodnymi.


Testy w bitwach losowych

Mamy wiele komentarzy dotyczących testowania OP w bitwach losowych. OP są nową klasą z nową mechaniką i taki test różni się znacząco od standardowych testów okrętów. W poprzednich zamkniętych testach skupiliśmy się na ocenie wydajności mechanik i sprawdzenie ich ogólnej gotowości w bitwach rankingowych. Wprowadziliśmy zmiany, włączając w nie także te oparte na opiniach graczy, ale w tym momencie musimy znaleźć potencjalne niedociągnięcia, których poprzednie testy ze względu na swoją specyfikę nie mogły wykryć: obejmuje to szczegółowe regulacje balansu, dopieszczenie mechanik i inne końcowe ustalenia. Bitwy losowe są najlepiej do tego przystosowane i pozwalają doprowadzić OP do ich ostatecznego stanu w ramach tego testu, abyśmy nie musieli wprowadzać gwałtownych zmian po ich premierze, tak jak to miało miejsce w aktualizacjach 0.8.0 – 0.8.3 po zmianach w lotniskowcach.



Bomby głębinowe

Cieszymy się, że niektóre sformułowanie wywołują uśmiech, a nawet stają się memami, co wskazuje, że nie dostatecznie wyjaśniliśmy wszystko w poprzednich komunikatach. Chcemy wyjaśnić co mieliśmy na myśli pod zdanie: „dla przykładu, sądząc po wynikach testów, gracze dobrze się bawili zrzucając bomby głębinowe”. Bomby głębinowe są zaprojektowane by bezpośrednio wpływać na OP i zapewniać kontrę przeciw nowej klasie. Potrzebowaliśmy dowiedzieć się jak będzie działało to narzędzie, czy gracze je polubią i czy wypełni swoją rolę. Aby to sprawdzić zadaliśmy graczom wiele różnych pytań, włączywszy w to: „Co lubisz w grze przeciw okrętom podwodnym” i „Czy lubisz używać bomb głębinowych na okrętach podwodnych”. Użycie bomb głębinowych na obecnym etapie, było jednym z czynników które gracze bardzo polubili, zwłaszcza w porównaniu z pierwszymi testami, postanowiliśmy o tym napisać by ocenić stan jednego z głównych rodzajów uzbrojenia do zwalczania OP.

Zauważyliśmy też prośby o wprowadzenie wskaźnika zrzutu bomb głębinowych – dodaliśmy to do listy usprawnień i oceniamy możliwości wprowadzenia tego typu wskaźnika.



Wielkości zespołów i serwerów.

Wielu z was zauważyło, że nie mamy w planach zwiększenia ilości graczy w bitwach losowych z powodu możliwego przeciążenia serwerów.

Zwiększenie ilości graczy w bitwie wpływa na serwer, ale dużo mniej niż, dla przykładu bitew z mniejszą ilością graczy, co przekłada się na większą ilość wszystkich bitew jednocześnie. Największy wpływ na obciążenie serwera ma, nie ilość graczy, ale ilość bitew trwających w jednym czasie na serwerze. Sezon potyczek 1vs1 miał dużo większy wpływ na serwery niż inne typy bitew. Ponieważ Potyczki nie są zbyt popularne nie zaobserwowaliśmy znaczących problemów z serwerami, zatem możemy powiedzieć że serwery pracują efektywnie przez znaczącą ilość czas, prócz wyjątkowych przypadków. Nasze serwery w czterech regionach mają dostępność na poziomie 99,96% czasu w 2020 roku, bez wliczania czasu na instalacje aktualizacji.

Dlatego bierzemy pod uwagę wpływ na doświadczenia graczy oraz fakt, że praktycznie cały balans bitew losowych (mapy, okręty i inne mechaniki) są dostosowane do formatu 12vs12 – co jest głównym czynnikiem tej decyzji.



Ograniczenia systemu doboru drużyn

Już wspominaliśmy o limitach OP w drużynach, chcemy dodać teraz informacje o łącznych limitach OP i CV.

Dla tierów od VII-IX:

początkowe ograniczenia: nie więcej niż 2 OP w drużynie, nie więcej niż 2 CV w drużynie, nie więcej niż 3 łącznie OP i CV w drużynie. W przypadku wydłużonego czasu przebywania w kolejce: nie więcej niż 4 OP, nie więcej niż 2 CV, nie więcej niż 5 CV i OP w drużynie.

Dla tierów X:

początkowe ograniczenia: nie więcej niż 2 OP w drużynie, nie więcej niż 1 CV w drużynie, nie więcej niż 3 łącznie OP i CV w drużynie. W przypadku wydłużonego czasu przebywania w kolejce: nie więcej niż 4 OP, nie więcej niż 2 CV, nie więcej niż 4 CV i OP w drużynie.

Proszę pamiętać, że to maksymalne ilości okrętów tych klas w bitwie – może być ich mniej w konkretnych bitwach.

Te ograniczenia nie usuwają już istniejących ograniczeń w CV.

Możemy wprowadzić zmiany w przypadku wystąpienia skoków popularności danej klasy: czas oczekiwania w kolejce jest jednym z ważniejszych parametrów i staramy się nie dopuścić do zbyt długiego czasu oczekiwania, jeśli dodatkowe ograniczenia negatywnie wpłyną na kolejki systemu doboru drużyn.

Pakiety losowe

Jedną z Waszych opinii na temat pakietów losowych był fakt, że gracze mogli otrzymać dostęp do bitew X tieru bez posiadania odpowiedniego doświadczenia. Wzięliśmy to pod uwagę i zmieniliśmy mechanikę dystrybucji na łańcuch kolejnych misji bojowych:

  • Aby otrzymać dostęp do OP VI tieru musicie zdobyć 12.500 bazowego doświadczenia okrętami V-X tieru.
  • Aby otrzymać dostęp do OP VIII tieru musicie zdobyć 2.500 bazowego doświadczenia okrętami VI-X tieru.
  • Aby otrzymać dostęp do OP X tieru musicie zdobyć 2000 bazowego doświadczenia okrętami VIII-X tieru.
  • Końcową nagrodą za ukończenie misji bojowych jest 3.000 węgla.

Jest to łańcuch misji, po ukończeniu pierwszej misji otrzymacie dostęp do kolejnej. Łańcuch misji jest odświeżany co 2 tygodnie.


Dziękujemy za uwagę i czekamy na Wasze opinie na forum, oficjalnym Discordzie i innych platformach!




Komentarze

Ten wpis nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy i dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz

Twój nick

Treść komentarza