Dev Blog 25.09.2025 Zamknięty test 14.10 – Nowe okręty i unikalny dowódca Wspólnoty
Proszę pamiętać, że wszystkie informacja na Blogu Deweloperów są wstępne, mogą ulec zmianie w trakcie testów, a także nie pojawić się w serwerze gry. Ostateczne informacje pojawią się na oficjalnym portalu gry.
Nowe europejskie pancerniki
Nowa gałąź drzewkowych okrętów pojawia się na horyzoncie World of Warships – europejskie pancerniki kieszonkowe! Począwszy od tieru IV, gałąź ta będzie posiadała siedem okrętów: Yavuz Sultan Selim, Chios, Enigheten, Gustav den Store i Thor, które możemy Wam zaprezentować. Podzielimy się szczegółami i zdjęciami okrętów Tier V Tegetthoff i Tier VI Laudon później.
Nowa gałąź zawiera pancerniki kilku europejskich nacji o mniejszych flotach. Zwłaszcza na niższych tierach można znaleźć historyczne i hipotetyczne stalowe giganty flot Morza Śródziemnego: Austro-Węgier, Turcji i Grecji z czasów I W.Ś. i okresu międzywojennego. Wyższe tiery skupione są na hipotetycznych projektach Szwedzkich stoczni, która jako jedna z nielicznych krajów Europy wschodniej miała możliwości do zbudowania dużych okrętów w przededniu II W.Ś.
Nowe europejskie pancerniki opierają się na szerokim spektrum uzbrojenia i sprzętu eksploatacyjnego, by przeważyć bitwę na swoją korzyść, zamiast używać tylko wielkich dział. W rzeczywistości ich mały kaliber dział nie jest najważniejszym uzbrojeniem, z powodu długiego czasu przeładowania i przeciętnego zasięgu ostrzału. Na szczycie gałęzi znajduje się Thor wyróżniający się wspaniałą balistyką, co sprawia że łatwiej wybacza on błędy i nagradza celne strzały. Ważne, że każda z tych jednostek posiada potężne uzbrojenie torpedowe. Na niskich tierach są to wyrzutnie podwodne, typowe dla I W.Ś., które do tieru VII wykazują się niewielką ilością i są wolne. Od tieru VIII wzwyż torpedy stają się potężniejsze pod względem prędkości, uszkodzenia i kątów strzału – wystarczająco, by przeciwnik dwa razy pomyślał, zanim skróci dystans.
Inną cechą wartą podkreślenia jest to, że europejskie pancerniki mają bardzo dobry kamuflaż jak na tą klasę, a na wyższych tierach – bardzo dobrą prędkość, która jest wzmacniania czasową Awaryjną Mocą silnika (dostępną od tieru V). Daje ona znaczącą premię do prędkości, ale działa tylko przez krótki czas. Od tieru VIII okręty te mają dostęp do radaru.
Jednocześnie europejskie pancerniki mają relatywnie małą pulę PW, co oznacza, że trzeba uważnie dobierać cele. Aby zniwelować tą wadę – są one relatywnie dobrze opancerzone. W grze europejskie pancerniki są zabójczymi i niewidocznymi – jednocześnie wrażliwymi - łowcami. Należy wykorzystać przewagę kamuflażu i radaru, by podejść do wrogiej jednostki i zaatakować działami oraz salwą torpedową. Aby oderwać się od wroga należy użyć Awaryjnej mocy silnika. Pilnujcie otoczenia, uważajcie na długodystansowy ostrzał, gdyż jednostki te są wrażliwe na atak na burtę.
Europejski pancernik Yavuz Sultan Selim, Tier IV
.jpg)
Yavuz Sultan Selim rozpoczął swoją historię jako krążownik liniowy typu Moltke: SMS Goeben, który był poprawioną wersją niemieckich krążowników liniowych typu Von Der Tann. Służył wraz z lekkim krążownikiem SMS Breslau w niemieckiej eskadrze śródziemnomorskiej i patrolował morze w czasie wojen bałkańskich. W momencie wybuchu I W.Ś. oba okręty zbombardowały cele francuskie w północnej Afryce, a następnie uciekły przed pościgiem okrętów Ententy do Konstantynopola. Ponieważ Wielka Brytania zajęła dwa budowane dla Imperium Osmańskiego dreadnoty, Niemcy przekazały swoje okręty Marynarce Ottomańskiej, przekonując to państwo do sprawy sił państw centralnych.
Okręt wziął udział w kilku potyczkach z rosyjskimi okrętami na Morzu Czarnym, zatapiając kilka statków, sam otrzymując ciężkie uszkodzenia od min. Pozostał w Tureckiej Marynarce Wojennej po I W.Ś. i służył jako okręt flagowy do lat 50 ubiegłego wieku, a w 1973 został przekazany na złom. W tym czasie był ostatnim krążownikiem liniowym na świecie i ostatnim okrętem Cesarstwa Niemieckiego.
Przeżywalność:
- Punkty wytrzymałości - 37,600.
- Opancerzenie - 19 mm.
- Ochrona przeciwtorpedowa - 16 %.
Artyleria:
Bateria główna - 5x2 283 mm.
- Zasięg ognia - 16.3 km.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem OB - 3,900. Penetracja pociskiem OB - 47 mm. Szansa wywołania pożaru - 20%. Prędkość wylotowa pocisków OB - 880 m/s.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem PP - 7,250. Prędkość wylotowa pocisków PP - 880 m/s.
- Czas przeładowania - 30 s.
- Obrót o 180° - 40 s.
- Maksymalny rozrzut - 223 m.
- Sigma - 1.80.
Torpedy:
Wyrzutnie torpedowe - 4x1 500 mm.
- Maksymalne uszkodzenia - 13,100.
- Zasięg - 6 km.
- Prędkość - 60 węzłów
- Czas przeładowania - 100 s.
- Obrót wyrzutni o 180° - 15 s.
- Wykrywalność torpedy - 1.5 km.
Uzbrojenie dodatkowe:
12x1 150.0 mm
- Maksymalny zasięg - 4 km.
- Czas przeładowania - 8.6 s.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem OB - 1,800. Szansa wywołania pożaru - 10%. Prędkość wylotowa pocisków OB - 835 m/s. Penetracja pociskiem OB - 38 mm.
4x1 88.0 mm
- Maksymalny zasięg - 4 km.
- Czas przeładowania - 4 s.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem OB - 1,000. Szansa wywołania pożaru - 4%. Prędkość wylotowa pocisków OB - 890 m/s. Penetracja pociskiem OB - 15 mm.
Obrona plot.: 4x1 88.0 mm., 8x1 7.9 mm.
- Obrona plot. krótkiego zasięgu: stałe uszkodzenia na sekundę - 60, prawdopodobieństwo trafienia - 70 %, strefa działania - 1.5 km;
- Obrona plot. dalekiego zasięgu: stałe uszkodzenia na sekundę - 18, prawdopodobieństwo trafienia - 75 %, strefa działania - 4.6 km;
- Ilość eksplozji w salwie - 1, uszkodzenia od eksplozji - 770, strefa działania 3.5 - 4.6 km.
Manewrowość:
- Maksymalna prędkość - 25.5 węzłów
- Promień skrętu - 650 m.
- Czas przestawiania steru - 12.2 s.
Kamuflaż:
- Wykrywalność z powierzchni - 11.4 km.
- Wykrywalność z powietrza - 9.5 km.
- Wykrywalność po wystrzale z dymu - 8.4 km.
Dostępny sprzęt eksploatacyjny:
- 1 slot - Grupa naprawczo ratunkowa
- Czas działania - 15 s;
- Czas przeładowania - 80 s;
- Sprzęt nielimitowany
- 2 slot - Grupa naprawcza
- Czas działania - 28 s;
- PW na sekundę - 188;
- Czas przeładowania - 80 s;
- Ładunki - 4
Wszystkie statystyki dotyczą okrętu bez dowódcy i ulepszeń. Parametry mogą się zmienić w czasie testów.
Europejski pancernik Chios, Tier VII
.jpg)
Krążownik liniowy typu Mackensen, który został przekazany w ramach rekompensaty za niedokończony pancernik Salamis, po I W.Ś. Okręt otrzymał swoją nazwę na cześć zwycięstwa greckiej armii i floty w bitwie pod Chios w latach 1912-1913.
Przeżywalność:
- Punkty wytrzymałości - 52б200.
- Opancerzenie - 26 mm.
- Ochrona przeciwtorpedowa - 22 %.
Artyleria:
Bateria główna - 4x2 350 mm.
- Zasięg ognia - 19.1 km.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem OB - 4,850. Penetracja pociskiem OB - 58 mm. Szansa wywołania pożaru - 27.0%. Prędkość wylotowa pocisków OB - 815 m/s.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem PP - 10,600. Prędkość wylotowa pocisków PP - 815 m/s.
- Czas przeładowania - 30 s.
- Obrót o 180° - 40 s.
- Maksymalny rozrzut - 251 m.
- Sigma - 1.80.
Nalot ZOP:
- Czas przeładowania - 25 s.
- Dostępne naloty - 2.
- Liczba samolotów w nalocie - 1.
- Maksymalny zasięg - 9 km.
- Liczba bomb w ładunku - 1.
- Maksymalne uszkodzenia od bomby - 3,400.
Torpedy:
Wyrzutnie torpedowe - 5x1 600 mm.
- Maksymalne uszkodzenia - 18,433.
- Zasięg - 9 km.
- Prędkość - 60 węzłów
- Czas przeładowania - 100 s.
- Obrót wyrzutni o 180° - 15 s.
- Wykrywalność torpedy - 1.5 km.
Uzbrojenie dodatkowe:
- Maksymalny zasięg - 5.6 km
- Czas przeładowania - 7.5 s.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem OB - 2,200. Szansa wywołania pożaru - 13%. Prędkość wylotowa pocisków OB - 835 m/s. Penetracja pociskiem OB - 25 mm.
8x2 100.0 mm
- Maksymalny zasięg - 5.6 km
- Czas przeładowania - 6 s.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem OB - 1,500. Szansa wywołania pożaru - 6%. Prędkość wylotowa pocisków OB - 850 m/s. Penetracja pociskiem OB - 17 mm.
Obrona plot.: 10x4 40.0 mm., 14x2 20.0 mm., 8x2 100.0 mm.
- Obrona plot. krótkiego zasięgu: stałe uszkodzenia na sekundę - 182, prawdopodobieństwo trafienia - 70 %, strefa działania - 2 km;
- Obrona plot. średniego zasięgu: stałe uszkodzenia na sekundę - 284, prawdopodobieństwo trafienia - 75 %, strefa działania - 3.5 km;
- Obrona plot. dalekiego zasięgu: stałe uszkodzenia na sekundę - 70, prawdopodobieństwo trafienia - 75 %, strefa działania - 4.6 km;
- Ilość eksplozji w salwie - 3, uszkodzenia od eksplozji - 1,120, strefa działania 3.5 - 4.6 km.
Manewrowość:
- Maksymalna prędkość - 28 węzłów
- Promień skrętu - 780 m.
- Czas przestawiania steru - 13 s.
Kamuflaż:
- Wykrywalność z powierzchni - 13.1 km.
- Wykrywalność z powietrza - 10 km.
- Wykrywalność po wystrzale z dymu - 11.5 km.
Dostępny sprzęt eksploatacyjny:
- 1 slot - Grupa naprawczo ratunkowa
- Czas działania - 15 s.
- Czas przeładowania - 80 s.
- Sprzęt nielimitowany
- 2 slot - Grupa naprawcza
- Czas działania - 28 s.
- PW na sekundę - 261.
- Czas przeładowania - 80 s.
- Ładunki - 4.
- 3 slot - Awaryjna moc silnika
- Całkowity czas użycia - 90 s.
- Czas przeładowania - 30 s.
- Minimalny czas użycia - 15 s.
- Premia do maksymalnej prędkości - +20%.
Wszystkie statystyki dotyczą okrętu bez dowódcy i ulepszeń. Parametry mogą się zmienić w czasie testów.
Europejski pancernik Enigheten, Tier VIII
.jpg)
Średniej wielkości pancernik, który mógłby być zaprojektowany i zbudowany w Szwecji w pierwszej połowie lat 40 ubiegłego wieku jako program awaryjnego rozbudowania floty w obliczu zagrożenia wejściem do II W.Ś. Pancernik odziedziczył swoją nazwę Enigheten (“Jedność”) od XVIII wiecznego okrętu liniowego Królewskiej Marynarki Wojennej Szwecji.
Przeżywalność:
- Punkty wytrzymałości - 54,700.
- Opancerzenie - 32 mm.
- Ochrona przeciwtorpedowa - 22 %.
Artyleria:
Bateria główna - 3x3 381 mm.
- Zasięg ognia - 19.9 km.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem OB - 5,100. Penetracja pociskiem OB - 64 mm. Szansa wywołania pożaru - 24.0%. Prędkość wylotowa pocisków OB - 750 m/s.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem PP - 11,400. Prędkość wylotowa pocisków PP - 750 m/s.
- Czas przeładowania - 30 s.
- Obrót o 180° - 40 s.
- Maksymalny rozrzut - 259 m.
- Sigma - 1.70.
Nalot ZOP:
- Czas przeładowania - 30 s.
- Dostępne naloty - 2.
- Liczba samolotów w nalocie - 1.
- Maksymalny zasięg - 10 km.
- Liczba bomb w ładunku - 2.
- Maksymalne uszkodzenia od bomby - 4,200.
Torpedy:
Wyrzutnie torpedowe - 2x4 533 mm.
- Maksymalne uszkodzenia - 17,500.
- Zasięg - 10 km.
- Prędkość - 65 węzłów
- Czas przeładowania - 100 s.
- Obrót wyrzutni o 180° - 7.2 s.
- Wykrywalność torpedy - 1.5 km.
Uzbrojenie dodatkowe:
4x2 120.0 mm
- Maksymalny zasięg - 6.6 km
- Czas przeładowania - 3 s.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem OB - 1,700. Szansa wywołania pożaru - 7%. Prędkość wylotowa pocisków OB - 850 m/s. Penetracja pociskiem OB - 20 mm.
Obrona plot.: 14x4 40.0 mm., 4x2 120.0 mm.
- Obrona plot. średniego zasięgu: stałe uszkodzenia na sekundę - 382, prawdopodobieństwo trafienia - 75 %, strefa działania - 3.5 km;
- Obrona plot. dalekiego zasięgu: stałe uszkodzenia na sekundę - 119, prawdopodobieństwo trafienia - 75 %, strefa działania - 6 km;
- Ilość eksplozji w salwie - 5, uszkodzenia od eksplozji - 1540, strefa działania 3.5 - 6 km.
Manewrowość:
- Maksymalna prędkość - 30 węzłów
- Promień skrętu - 790 m.
- Czas przestawiania steru - 14.1 s.
Kamuflaż:
- Wykrywalność z powierzchni - 13.8 km.
- Wykrywalność z powietrza - 9.6 km.
- Wykrywalność po wystrzale z dymu - 13.0 km.
Dostępny sprzęt eksploatacyjny:
- 1 slot - Grupa naprawczo ratunkowa
- Czas działania - 15 s.
- Czas przeładowania - 80 s.
- Sprzęt nielimitowany.
- 2 slot - Grupa naprawcza
- Czas działania - 28 s.
- PW na sekundę - 273.5.
- Czas przeładowania - 80 s.
- Ładunki - 4.
- 3 slot - Radar
- Czas działania - 30 s.
- Zasięg wykrycia okrętów - 10 km.
- Czas przeładowania - 120 s.
- Ładunki - 3.
- 4 slot - Awaryjna moc silnika
- Całkowity czas użycia - 105 s.
- Czas przeładowania - 30 s.
- Minimalny czas użycia - 15 s.
- Premia do maksymalnej prędkości - +25%.
Wszystkie statystyki dotyczą okrętu bez dowódcy i ulepszeń. Parametry mogą się zmienić w czasie testów.
Europejski pancernik Gustav den Store, Tier IX
.jpg)
Szybki pancernik mogący walczyć z potencjalnymi wrogami Szwecji, który mógłby być zamówiony w ramach awaryjnej rozbudowy floty w czasie II W.Ś. Jego uzbrojenie – dziewięć dział 381mm – wsparte jest o szwedzki system armat uniwersalnych z lat 40.
Okręt swoją nazwę zawdzięcza szwedzkiemu królowi z XVII wieku, nazwę odziedziczył po XIX w. okręcie liniowym.
Przeżywalność:
- Punkty wytrzymałości - 62,700.
- Opancerzenie - 32 mm.
- Ochrona przeciwtorpedowa - 20 %.
Artyleria:
Bateria główna - 3x3 381 mm.
- Zasięg ognia - 20.8 km.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem OB - 5,100. Penetracja pociskiem OB - 64 mm. Szansa wywołania pożaru - 24.0%. Prędkość wylotowa pocisków OB - 750 m/s.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem PP - 11,400. Prędkość wylotowa pocisków PP - 750 m/s.
- Czas przeładowania - 30 s.
- Obrót o 180° - 40 s.
- Maksymalny rozrzut - 268 m.
- Sigma - 1.80.
Nalot ZOP:
- Czas przeładowania - 30 s.
- Dostępne naloty - 2.
- Liczba samolotów w nalocie - 1.
- Maksymalny zasięg - 10 km.
- Liczba bomb w ładunku - 2.
- Maksymalne uszkodzenia od bomby - 4,200.
Torpedy:
Wyrzutnie torpedowe - 4x3 533 mm.
- Maksymalne uszkodzenia - 17,500.
- Zasięg - 12 km.
- Prędkość - 65 węzłów
- Czas przeładowania - 100 s.
- Obrót wyrzutni o 180° - 7.2 s.
- Wykrywalność torpedy - 1.5 km.
Uzbrojenie dodatkowe:
4x2 120.0 mm
- Maksymalny zasięg - 7 km
- Czas przeładowania - 3 s.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem OB - 1,700. Szansa wywołania pożaru - 7%. Prędkość wylotowa pocisków OB - 850 m/s. Penetracja pociskiem OB - 20 mm.
Obrona plot.: 10x1 40.0 mm., 4x2 120.0 mm.
- Obrona plot. średniego zasięgu: stałe uszkodzenia na sekundę - 441, prawdopodobieństwo trafienia - 75 %, strefa działania - 3.5 km;
- Obrona plot. dalekiego zasięgu: stałe uszkodzenia na sekundę - 119, prawdopodobieństwo trafienia - 75 %, strefa działania - 6 km;
- Ilość eksplozji w salwie - 5, uszkodzenia od eksplozji - 1,610, strefa działania 3.5 - 6 km.
Manewrowość:
- Maksymalna prędkość - 31 węzłów
- Promień skrętu - 840 m.
- Czas przestawiania steru - 15.2 s.
Kamuflaż:
- Wykrywalność z powierzchni - 14.1 km.
- Wykrywalność z powietrza - 10 km.
- Wykrywalność po wystrzale z dymu - 13.3 km.
Dostępny sprzęt eksploatacyjny:
- 1 slot - Grupa naprawczo ratunkowa
- Czas działania - 15 s.
- Czas przeładowania - 80 s.
- Sprzęt nielimitowany.
- 2 slot - Grupa naprawcza
- Czas działania - 28 s.
- PW na sekundę - 313.5.
- Czas przeładowania - 80 s.
- Ładunki - 4.
- 3 slot - Radar
- Czas działania - 30 s.
- Zasięg wykrycia okrętów - 10 km.
- Czas przeładowania - 120 s.
- Ładunki - 3.
- 4 slot - Awaryjna moc silnika
- Całkowity czas użycia - 120 s.
- Czas przeładowania - 30 s.
- Minimalny czas użycia - 15 s.
- Premia do maksymalnej prędkości - +25%.
Wszystkie statystyki dotyczą okrętu bez dowódcy i ulepszeń. Parametry mogą się zmienić w czasie testów.
Europejski pancernik Thor, Tier X
.jpg)
Hipotetyczny projekt potężnego pancernika uzbrojonego w działa 406mm i najnowocześniejszy system obrony plot. z okresu powojennego. Opracowanie i wprowadzenie projektu mogło sprawić, że w latach 40 i 50 ubiegłego wieku szwedzka marynarka wojenna byłaby najsilniejsza na Bałtyku.
Okręt nazwany został na cześć legendarnego boga z nordyckiej mitologi, wcześniej tą nazwę miały okręty obrony wybrzeża służące w latach 90 XIX w. i w latach 30 XX w.
Przeżywalność:
- Punkty wytrzymałości - 72,700.
- Opancerzenie - 32 mm.
- Ochrona przeciwtorpedowa - 21 %.
Artyleria:
Bateria główna - 3x3 406 mm.
- Zasięg ognia - 21.7 km.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem OB - 5,700. Penetracja pociskiem OB - 68 mm. Szansa wywołania pożaru - 36.0%. Prędkość wylotowa pocisków OB - 900 m/s.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem PP - 13,650. Prędkość wylotowa pocisków PP - 900 m/s.
- Czas przeładowania - 30 s.
- Obrót o 180° - 40 s.
- Maksymalny rozrzut - 277 m. Sigma - 1.80.
Nalot ZOP:
- Czas przeładowania - 30 s.
- Dostępne naloty - 2.
- Liczba samolotów w nalocie - 1.
- Maksymalny zasięg - 11 km.
- Liczba bomb w ładunku - 2.
- Maksymalne uszkodzenia od bomby - 4,900.
Torpedy:
Wyrzutnie torpedowe - 4x4 533 mm.
- Maksymalne uszkodzenia - 17,500.
- Zasięg - 12 km.
- Prędkość - 70 węzłów
- Czas przeładowania - 100 s.
- Obrót wyrzutni o 180° - 7.2 s.
- Wykrywalność torpedy - 1.5 km.
Uzbrojenie dodatkowe:
6x2 120.0 mm
- Maksymalny zasięg - 7.3 km
- Czas przeładowania - 1.3 s.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem OB - 1750. Szansa wywołania pożaru - 8%. Prędkość wylotowa pocisków OB - 825 m/s. Penetracja pociskiem OB - 20 mm.
Obrona plot.: 8x1 40.0 mm., 2x2 57.0 mm., 6x2 120.0 mm.
- Obrona plot. średniego zasięgu: stałe uszkodzenia na sekundę - 484, prawdopodobieństwo trafienia - 75 %, strefa działania - 4 km;
- Obrona plot. dalekiego zasięgu: stałe uszkodzenia na sekundę - 399, prawdopodobieństwo trafienia - 75 %, strefa działania - 6 km;
- Ilość eksplozji w salwie - 14, uszkodzenia od eksplozji - 1890, strefa działania 3.5 - 6.0 km.
Manewrowość:
- Maksymalna prędkość - 33 węzłów
- Promień skrętu - 840 m.
- Czas przestawiania steru - 16.3 s.
Kamuflaż:
- Wykrywalność z powierzchni - 14.6 km.
- Wykrywalność z powietrza - 10 km.
- Wykrywalność po wystrzale z dymu - 14.5 km.
Dostępny sprzęt eksploatacyjny:
- 1 slot - Grupa naprawczo ratunkowa
- Czas działania - 15 s.
- Czas przeładowania - 80 s.
- Sprzęt nielimitowany
- 2 slot - Grupa naprawcza
- Czas działania - 28 s.
- PW na sekundę - 363.5.
- Czas przeładowania - 80 s.
- Ładunki - 4.
- 3 slot - Radar
- Czas działania - 30 s.
- Zasięg wykrycia okrętów - 10 km.
- Czas przeładowania - 120 s.
- Ładunki - 2
- 4 slot - Awaryjna moc silnika
- Całkowity czas użycia - 135 s.
- Czas przeładowania - 30 s.
- Minimalny czas użycia - 15 s.
- Premia do maksymalnej prędkości - +25%.
Wszystkie statystyki dotyczą okrętu bez dowódcy i ulepszeń. Parametry mogą się zmienić w czasie testów.
Nowe okręty premium
Europejski pancernik Turgut Reis, Tier VIII
.jpg)
Okręt został nazwany na cześć sławnego ottomańskiego dowódcy floty. Na początku XX wieku tą nazwę posiadał jeden ze starych pancerników Floty Ottomańskiej.
Turgut Reis uzbrojony jest w potężne działa 419mm o unikalny rozmieszczeniu: dwie podwójne wieże na dziobie i jedna potrójna na rufie. W przeciwieństwie do europejskich pancerników z drzewka, okręt ten polega głównie na swoim głównym uzbrojeniu. Pomimo przeciętnego zasięgu i długiego czasu przeładowania, działa te mogą celnie niszczyć przeciwnika dzięki bardzo dobrej celności.
Tak jak wspomniano, pomimo wyposażenia okrętu w torpedy, należy je traktować jako broń ostatniej szansy. Turgut Reis jest szybkim okrętem z dobrym kamuflażem jak na swój tier, pozwalającym na taktyczne przemieszczanie się na mapie w celu znalezienia dobrych celów dla swoich dział. Pomoże w tym także radar o szybkim przeładowaniu, ale krótkim czasie działania.
Dodatkowo szybko odnawiający się radar przyda się do wykrycia skradających się przeciwników. Ponieważ mała pula PW, podobnie jak na okrętach drzewkowych, związana jest także z słabym opancerzeniem, wykrycie wroga staje się ważnym zadaniem w celu uniknięcia zniszczenia.
W bitwie okręt powinien walczyć na średnim dystansie, uważnie wybierając wrogów, by uderzyć silną salwą, z której każdy pocisk się liczy. Użyjcie swojej prędkości i kamuflażu, by uciec, zwłaszcza przed wrogimi pancernikami.
Przeżywalność:
- Punkty wytrzymałości - 59,200.
- Opancerzenie - 16 mm.
- Ochrona przeciwtorpedowa - 13 %.
Artyleria:
Bateria główna - 1x3 419 mm.
- Zasięg ognia - 18.5 km.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem OB - 6,150. Penetracja pociskiem OB - 70 mm. Szansa wywołania pożaru - 47.0%. Prędkość wylotowa pocisków OB - 792 m/s.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem PP - 13,050. Prędkość wylotowa pocisków PP - 747 m/s.
- Czas przeładowania - 35 s.
- Obrót o 180° - 30 s.
- Maksymalny rozrzut - 203 m.
- Sigma - 1.90.
Bateria główna - 2x2 419 mm.
- Zasięg ognia - 18.5 km.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem OB - 6,150. Penetracja pociskiem OB - 70 mm. Szansa wywołania pożaru - 47.0%. Prędkość wylotowa pocisków OB - 792 m/s.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem PP - 13,050. Prędkość wylotowa pocisków PP - 747 m/s.
- Czas przeładowania - 35 s.
- Obrót o 180° - 30 s.
- Maksymalny rozrzut - 203 m.
- Sigma - 1.90.
Nalot ZOP:
- Czas przeładowania - 30 s.
- Dostępne naloty - 2.
- Liczba samolotów w nalocie - 1.
- Maksymalny zasięg - 10 km.
- Liczba bomb w ładunku - 2.
- Maksymalne uszkodzenia od bomby - 4,200.
Torpedy:
Wyrzutnie torpedowe - 4x1 533 mm.
- Maksymalne uszkodzenia - 17,500.
- Zasięg - 6 km.
- Prędkość - 70 węzłów
- Czas przeładowania - 80 s.
- Obrót wyrzutni o 180° - 15 s.
- Wykrywalność torpedy - 1.5 km.
Uzbrojenie dodatkowe:
4x2 113.0 mm
- Maksymalny zasięg - 6.6 km.
- Czas przeładowania - 5 s.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem OB - 1,700. Szansa wywołania pożaru - 8%. Prędkość wylotowa pocisków OB - 746 m/s. Penetracja pociskiem OB - 19 mm.
12x2 152.0 mm
- Maksymalny zasięg - 6.6 km,
- Czas przeładowania - 12 s.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem OB - 2,150. Szansa wywołania pożaru - 9%. Prędkość wylotowa pocisków OB - 884 m/s. Penetracja pociskiem OB - 25 mm.
Obrona plot.: 8x2 40.0 mm., 32x2 20.0 mm., 4x2 113.0 mm.
- Obrona plot. krótkiego zasięgu: stałe uszkodzenia na sekundę - 403, prawdopodobieństwo trafienia - 70 %, strefa działania - 2 km;
- Obrona plot. średniego zasięgu: stałe uszkodzenia na sekundę - 312, prawdopodobieństwo trafienia - 75 %, strefa działania - 3.5 km;
- Obrona plot. dalekiego zasięgu: stałe uszkodzenia na sekundę - 42, prawdopodobieństwo trafienia - 75 %, strefa działania - 5.8 km;
- Ilość eksplozji w salwie - 2, uszkodzenia od eksplozji - 1,330, strefa działania 3.5 - 5.8 km.
Manewrowość:
- Maksymalna prędkość - 31.9 węzłów
- Promień skrętu - 950 m. Czas przestawiania steru - 14.9 s.
Kamuflaż:
- Wykrywalność z powierzchni - 14.8 km.
- Wykrywalność z powietrza - 10 km.
- Wykrywalność po wystrzale z dymu - 15.1 km.
Dostępny sprzęt eksploatacyjny:
- 1 slot - Grupa naprawczo ratunkowa
- Czas działania - 15 s.
- Czas przeładowania - 80 s.
- Sprzęt nielimitowany
- 2 slot - Grupa naprawcza
- Czas działania - 28 s.
- PW na sekundę - 296.
- Czas przeładowania - 80 s.
- Ładunki - 4.
- 3 slot - Radar
- Czas działania - 15 s.
- Zasięg wykrycia okrętów - 10 km.
- Czas przeładowania - 90 s.
- Ładunki - 4.
Wszystkie statystyki dotyczą okrętu bez dowódcy i ulepszeń. Parametry mogą się zmienić w czasie testów.
Włoski krążownik Messina, Tier IX
.jpg)
Okręt, którego projekt oparto na kadłubie ciężkiego krążownika, swoją nazwę zawdzięcza ważnemu nadmorskiemu miastu Sycylii.
Messina posiada dziewięć uniwersalnych dział 152 mm umieszczonych w trzech potrójnych wieżach i wyposażonych wyłącznie w pociski PPO, które posiadają możliwość zadawania dużych uszkodzeń na minutę na średnim dystansie. Okręt łączy w sobie wysoką prędkość i niezły kamuflaż, co powoduje, że ten lekki krążownik jest zdolny do niewykrytego podejścia do wroga i zalania go strumieniem ołowiu.
To nie oznacza, że to jedyna zaleta, którą zdobyto na wymianie pocisków. Okręt wyposażony jest w ciężkie uzbrojenie torpedowe na obu burtach, a także w sondę hydroakustyczną o zwiększonym zasięgu, co pozwala dołożyć także pancernikom. Ponadto Wysokoprężna wytwornica dymu pomoże zbliżyć się niepostrzeżenie do wrogów lub uciec, gdy zrobi się gorąco.
Ogólnie Messina znajdzie swoje miejsce w porcie kapitanów, którzy preferują walkę na średnim dystansie manewrując i szybko strzelając, ale nie myślą o zbliżeniu się na bliski dystans.
Przeżywalność:
- Punkty wytrzymałości - 43,600.
- Opancerzenie - 25 mm.
- Czas trwania pożaru: 30 s.
- Ochrona przeciwtorpedowa - 19 %.
Artyleria:
Bateria główna - 3x3 152 mm.
- Zasięg ognia - 16.8 km.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem PPO - 3,850. SAP shell penetracja pancerza - 42 mm. Prędkość wylotowa pocisków PP - 945 m/s.
- Czas przeładowania - 8.0 s.
- Obrót o 180° - 15 s.
- Maksymalny rozrzut - 149 m.
- Sigma - 2.05.
Nalot ZOP:
- Czas przeładowania - 30 s.
- Dostępne naloty - 2.
- Liczba samolotów w nalocie - 1.
- Maksymalny zasięg - 7 km.
- Liczba bomb w ładunku - 2.
- Maksymalne uszkodzenia od bomby - 4,200.
Torpedy:
Wyrzutnie torpedowe - 2x4 533 mm.
- Maksymalne uszkodzenia - 20,433.
- Zasięg - 8 km.
- Prędkość - 72 węzłów
- Czas przeładowania - 140 s.
- Obrót wyrzutni o 180° - 7.2 s.
- Wykrywalność torpedy - 1.7 km.
Uzbrojenie dodatkowe:
12x2 90.0 mm
- Maksymalny zasięg - 7 km
- Czas przeładowania - 4 s.
- Maksymalne uszkodzenia pociskiem OB - 1,300. Szansa wywołania pożaru - 5%. Prędkość wylotowa pocisków OB - 860 m/s. Penetracja pociskiem OB - 15 mm.
Obrona plot.: 18x2 37.0 mm., 12x2 90.0 mm., 3x3 152.0 mm.
- Obrona plot. średniego zasięgu: stałe uszkodzenia na sekundę - 347, prawdopodobieństwo trafienia - 90 %, strefa działania - 3.5 km;
- Obrona plot. dalekiego zasięgu: stałe uszkodzenia na sekundę - 238, prawdopodobieństwo trafienia - 90 %, strefa działania - 5.2 km;
- Ilość eksplozji w salwie - 2, uszkodzenia od eksplozji - 1,400, strefa działania 3.5 - 5.2 km.
Manewrowość:
- Maksymalna prędkość - 37 węzłów
- Promień skrętu - 680 m.
- Czas przestawiania steru - 10.5 s.
Kamuflaż:
- Wykrywalność z powierzchni - 14 km.
- Wykrywalność z powietrza - 8.7 km.
- Wykrywalność po wystrzale z dymu - 7.7 km.
Dostępny sprzęt eksploatacyjny:
- 1 slot - Grupa naprawczo ratunkowa
- Czas działania - 5 s,
- Czas przeładowania - 60 s,
- Sprzęt nielimitowany.
- 2 slot - Grupa naprawcza
- Czas działania - 28 s.
- PW na sekundę - 218.
- Czas przeładowania - 80 s.
- Ładunki - 3.
- 3 slot - Wysokoprężna wytwornica dymu
- Czas działania - 40 s.
- Czas działania - 10 s.
- Czas przeładowania - 150 s.
- Ładunki - 2.
- 4 slot - Sonda hydroakustyczna
- Czas działania - 120 s.
- Zasięg wykrycia okrętów - 6 km.
- Wykrycie torped - 4 km.
- Czas przeładowania - 120 s.
- Ładunki - 2.
- 5 slot - Myśliwiec
- Czas działania - 60 s.
- Czas przeładowania - 90 s.
- Liczba myśliwców - 4.
- Ładunki - 3.
Wszystkie statystyki dotyczą okrętu bez dowódcy i ulepszeń. Parametry mogą się zmienić w czasie testów.
Możemy pokazać stałe kamuflaże na okręty Lanzhou i Nürnberg '44.
.jpg)
.jpg)
Unikalny dowódca Wspólnoty
Wspólnota otrzyma własnego unikalnego dowódcę: Johna Augustine Collinsa. Podczas II W.Ś. walczył on na Morzu Śródziemnym i Pacyfiku, dowodząc dwoma australijskimi krążownika: Sydney i Shropshire, a także Eskadrą Australijskiej Marynarki Wojennej. Po wojnie Collins służył jako dowódca całej Marynarki Wojennej Australii w randze Szefa Sztabu.
W World of Warships, Collins trafi jako Unikalny dowódca. W czasie aktualizacji 14.10 będzie testowany tylko z następującymi umiejętnościami:
- dla lotniskowców:
- "Opancerzenie lotniskowca": zmniejszenie stałych uszkodzeń od obrony plot. o 12.5% zamiast 10%.
- dla pancerników, krążowników i niszczycieli:
- "Adrenalina": zmniejszenie czasu przeładowania całego uzbrojenia na utracony 1% PW: o 0.25% zamiast o 0.2%.
Będzie on miał dwa unikalne talenty:
- "Powstań i znów walcz" — aktywowany raz na bitwę, gdy PW okrętu spadnie do 10%, zapewnia 2% naprawę na sekundę przez czas 5 s.
- "Trzy połączone w jedno" — aktywowany do 3 razy, gdy okręt zada 60.000 uszkodzeń, zwiększa maksymalną prędkość o 2%, a czas działania sprzętu eksploracyjnego o 5%.
Portret zostanie pokazany później, a sam dowódca będzie miał domyślny portret w czasie testów.
Rzadkość:
Dodatkowo możemy podzielić się rzadkością krążownika pan amerykańskiego Comandante Aguirre, Tier VIII - Niezwykły.
zlosnik102
Witam serdecznie powiem szczerze ze jestem rozczarowany tym ze tak mało ilość okrętów będzie dodane do drzewka europejskiego. Spodziewałem się pełnej gałęzi okrętów ciężkich różnej nacji a tu z tego, co wychodzi to większości to klony innych okrętów i to jeszcze od tieru IV. Podejrzewam, że WG powoli nie ma koncepcji dla tej gry i po prostu robi byle co aby pokazać, że coś robi, Jest tyle wspaniałych okrętów, które służyły w Europie a dali nam jakieś klony z poskładanych klocków lego z innych okrętów. Spodziewałem się czegoś lepszego niż to ale widać, że bardziej zależy WG na zasypywanie innych już i tak pokaźnych drzewek niż rozszerzać te drzewka co już od bardzo długiego czasu mają najmniejszą ilość okrętów. Jedyni gracze co tak naprawdę mogą się cieszyć to Amerykanie, Niemcy, Japonia, Wielka Brytania, oraz Rosja, bo tam WG najwięcej okrętów co chwila dodaje a tu dostaniemy byle co na pół roku albo i jeszcze dłużej to przykre, że faworyzują innych, zamiast rozwijać równomiernie wszystkie drzewka jednocześnie. Podejrzewam, że jeśli WOWS nie zmieni swojego podejścia to za kilka lat zacznie się to samo co WOT ludzie zaczną odstawiać tę grę na margines ponieważ widzę że WOWS zaczyna powoli robić to samo co WOT a to doprowadzi do spadku graczy.