blog images

Dev Blog 30.06.2020 Wyniki IX sezonu Bitew Klanowych

Wyniki IX Sezonu bitew klanowych: Droga Wojownika.



Ostatni sezon Bitew Klanowych miał duże znaczenie zarówno dla graczy, jak i deweloperów: po raz pierwszy brały w nim udział lotniskowce na takich samych prawach jak pozostał klasy okrętów. Dziękujemy wszystkim za uczestnictwo i przesłane opinie. Pomimo paru wyzwań, wyniki tego sezonu są bardzo ważne i będą podstawą zmian w kolejnych sezonach Bitew Klanowych.



Przyjrzyjmy się temu dokładnie:

Bitwy w ligach Szkwał, Wicher, Sztorm zawierały najlepsze elementy poprzednich sezonów ale z dodatkiem lotniskowców. Biorące w nich udział klany próbowały różnych taktyk i składów używając wszystkich dostępnych klas okrętów, co miało dobry wpływ na całkowitą ilość uczestników, a także ich ogólne wrażenia z sezonu. Podczas, gdy ogólna sytuacja na świecie prowadziła do wzrostu liczby graczy, ten sezon okazał się najbardziej popularny w porównaniu z poprzednimi sezonami, nie tylko w wartościach ogólnych ale względnych. Dynamika tych bitew była bliska temu co chcemy osiągnąć: klany nie są limitowane wyborem okrętów, mogą wybrać dowolną jednostkę i zastosować różne taktyki: podstawą zwycięstw jest starannie zaplanowana strategia i umiejętności graczy.

Pomimo wyników w Szkwale, Wichrze i Sztormie, nie mniej ważne są wyniki lig Tajfun i Huragan – nie mogą się pochwalić takimi samymi wynikami. Wiele czynników, włącznie z wpływem szybkiego i efektywnego wykrywania przez lotnictwo, występowanie specyficznych składów drużyn i fakt, że wiele bitew jeden drobny błąd mógł prowadzić do przegranej – wszystko to razem – prowadziło do frustracji. Obecny stan bitew okrętów X tierów w wyższych ligach nie jest więc satysfakcjonujący i wymaga zmian na lepsze.


Jest wiele rzeczy wymagających poprawy w przyszłości, ale w pierwszej kolejności musimy się skupić na większych problemach:

  • indywidualny balans okrętów – wśród nich Hakuryu i Venezia wysuwają się na pierwsze miejsce z powodu ich znacznej efektywności we wszystkich typach bitew. Z tego powodu klany miały tendencję do używania identycznych układów okrętów i stosowania tych samych taktyk, a wynik bitwy mógł być zdecydowany przez jeden dobry zrzut bomb. Więcej na ten temat w artykule:https://warshipy.pl/post/dev-blog-25-06-2020-pt-0-9-6-zmiany-w-balansie


  • Pancerniki w wyższych ligach. Przez zbyt dobrą skuteczność Hakuryu prawie całkowicie wyeliminował pancerniki z lig Tajfun i Huragan, nawet mimo tego że Midway/Audacious miały mniej znaczący wpływ. Z drugiej strony w niższych ligach pancerniki były skuteczne w bitwach z lotniskowcami. Dodatkowo, w celu rozwiązania tego problemu, jako alternatywa w następnym sezonie będziemy chcieli zwiększyć liczbę pancerników w drużynach do 2. Przed ostateczną decyzją będziemy jeszcze to testować. W zależności od wyników testów – wprowadzimy to rozwiązanie lub je porzucimy.


  • Wykrywanie przez lotniskowce. Jednym z najczęściej pojawiających się zarzutów – jest możliwość wykrywania przez lotniskowce. W bitwach klanowych ta cecha jest bardziej znacząca niż w pozostałych typach bitew: biorąc pod uwagę skoordynowane działania zespołu i specjalnie dobranego składu, drużyna mogła szybko odkryć strategię przeciwnego zespołu. Chcemy przeprowadzić testy ze zmianami pogody, które ograniczą wpływ wykrywania przez lotniskowce w bitwach klanowych. Szukamy też innych rozwiązań ograniczających wykrywanie. Jednakże tworzenie oddzielnych mechanik dla jednego typu bitew prowadzi do dużych różnic w stylu gry i sprawienie, że Bitwy Klanowe staną się grą w grze, co może komplikować dostosowania się nowych graczy. Będziemy starać się dostosować nowe mechaniki do wszystkich typów bitew – jeśli to możliwe dostosowując je osobno do każdego typu bitew.


  • Niszczyciele i lotniskowce. W bitwach losowych i rankingowych lotniskowce wykazują się skutecznością podobną do innych klas, z jednym wyjątkiem: samoloty szturmowe mocno komplikują grę niszczycielem. W Bitwach Klanowych ma to większe znaczenia z uwagi na skoordynowane działania. Pracujemy nad rozwiązaniem tego problemu od jakiegoś czasu. W niedalekiej przyszłości przeprowadzimy sesje testową z następującymi zmianami: wykrywalność niszczycieli z powietrza zostanie zmniejszona o połowę, ale wykrywalność z powietrza po użyciu dział plot. będzie równa zasięgowi ognia plot i zmniejszać się będzie po 20 sekundach. Dzięki czemu z punktu widzenia lotniskowca walka z niszczycielem będzie wymagała większych umiejętności, a z punktu widzenia niszczyciela da mu więcej możliwości unikania ataku dzięki odpowiedniemu zajmowaniu pozycji. Ta zmiana rozwiązuje problem na papierze, ale testy mogą dać różne wyniki, a wprowadzenie tego do gry zajmie trochę czasu.


  • Niszczyciele w wyższych ligach. Opisane powyżej czynniki były odpowiedzialne za to, że klany używały, jako najbardziej efektywnych, składów zespołów złożonych wyłącznie z krążowników i jednego lotniskowca lub pancernika. To prowadziła do prawie całkowitego braku niszczycieli w wyższych ligach. Bierzemy pod uwagę różne rozwiązania, ale w większym stopniu powrót niszczycieli będzie zależał od rozwiązania powyższych problemów.


Chcemy także odpowiedzieć na najczęściej pojawiające się zapytania:

  • Jedną z najbardziej popularnych sugestii, które otrzymaliśmy jest wprowadzenia limitu klas lub typów okrętów w celu ograniczenie ilości identycznych składów, lub używanie limitu w celu przywrócenia niszczycieli do Bitew Klanowych. Braliśmy pod uwagę to rozwiązanie, ale sztuczne ograniczenie nie rozwiąże problemu: jeśli klan nie planuje używać konkretnego okrętu oraz nie uważa go za skutecznego w ustawieniu drużyny, należy rozwiązać problem w ten sposób by wszystkie okręty były postrzegane jako równa alternatywa dla innych opcji. Pomimo obecnych problemów nie odrzucamy możliwości powrotu do takich ograniczeń.

  • Wielu graczy zauważyło słabość w obronie plot i/lub sprzęcie eksploatacyjnych „Obrona plot.” Zauważyliśmy możliwość pewnych ulepszeni w mechanice obrony przeciwlotniczej. Za wcześnie by mówić o szczegółach, ale z radością się nimi podzielimy w przyszłości.


  • Często spotkaliśmy się z propozycjami ograniczenia potencjału wykrywania przez zmniejszenie wykrywalności „Myśliwców”. Myśleliśmy nad tym rozwiązanie, ale na chwile obecną chcemy utrzymać te same ogólne zasady wykrywania dla wszystkich typów samolotów i na początek spróbować ograniczyć te możliwości przez zmiany zaproponowane wcześniej.


Podsumowując, możemy powiedzieć, że ten sezon miał swoje zalety i wady, które musimy wziąć pod uwagę i pracować nad nimi. W przyszłości chcemy przeprowadzać Bitwy Klanowe z 4 głównymi klasami okrętów w grze, ale zanim wrócimy do tierów X, musimy popracować zarówno nad opisanymi powyżej problemami jak i ogólnym ulepszeniem Bitew Klanowych. Dziękujemy wszystkim klanom, które brały udział w tym sezonie i podzieliły się swoimi opiniami o nim.


Aby mieć czas nad wprowadzeniem ulepszeń, a klanom dać czas na przetestowanie się w nowym środowisku – sezon X przeprowadzony będzie w formacie 7vs7 okrętami VI tieru bez efektów pogodowych. Ograniczenia pozostaną takie same: jeden lotniskowiec lub pancernik na drużynę. Czas sezonu: 15 lipca – 31 sierpnia. Zmiana formatu pozwoli wypróbować nowe taktyki, a tier okrętów wprowadzi inny balans i strukturę drużyn, które są całkiem inne niż w przypadku tierów X:

  • na tym tierze lotniskowce są bardziej jednostką wspierająca, a pancerniki pozwalają na ataki flankami.
  • brak radarów i możliwości naprawy krążowników może być odświeżającym doświadczeniem, zwłaszcza dla niszczycieli.


Nowy sezon pozwoli nam na zdobycie informacje i wzięcie pod uwagę innych tierów jako alternatywę dla różnych trybów kompetytywnych w przyszłości. Bliżej rozpoczęcia sezonu podzielimy się z wami wiadomościami na temat wyników wprowadzenia ulepszeń i kolejnych zmian.


Dziękujemy za uwagę, samych dobrych bitew i do zobaczenia w przyszłym sezonie kapitanowie.




Komentarze

  • Porksio

    Z całym szacunkiem ale nie wyobrażam sobie grania bitew klanowych na VI tierze. Nie po to każdy klan napiera na to by zdobywać stal i kupować okręty za stal by tych okrętów nie używać na klanówkach. To się mija z celem. Wystarczy wprowadzić obowiązkowy Pancernik, Lotniskowiec i niszczyciel i po problemie ;). Pozdro.

  • Lysander

    Ten sezon bitew klanowych całkowicie zabrał mi przyjemnośc z gry, jako iż gram głównie niszczycielami okazałem się piątym kołem u wozu całego klanu. Nie miałem szansy wziąć udziału w tym sezonie przez bardzo nieodpowiedzialne wprowadzenie niezbalansowanych lotniskowców. Sezon był dodatkowo nudny z racji praktycznie identycznie prowadzonych składów i taktyk obydwu drużyn pod jego koniec. Ponad miesiąc ciągłej frustracji i unikanie mnie przez kolegów z klanu w wyborze składu, dziękuję za taką sytuację. Dowódca niszczyciela.

  • AZOR1AN

    Zgadzam się z Porksiem.I powiem więcej.Wymuszanie składu w którym ma się ALBO pancernik albo lotniskowiec to pomysł od początku poroniony,i dziwi mnie Wasze zdziwienie,że większość klanów jednak decydowała się na lotniskowce,z oczywistych względów.Ja mam pytanie,po co w ogóle majstrujecie przy klanówkach?Dlaczego nie bierzecie pod uwagę czynnika podstawowego,czyli indywidualnych umiejętności graczy.Myślę że to jest najważniejsze i element obecny w każdej bitwie morskiej (wiem że to strzelanka,ale jednak) czyli,szczęście,przypadek czy pogoda..a Wy ciągle przy okrętach majstrujecie i dzieje się to samo.Najpierw hype,potem nerf,a potem okręt stoi w porcie....

Dodaj komentarz

Twój nick

Treść komentarza