
Großer Krezuer typ Derfflinger cz 2
Działania Bojowe
W momencie wybuchu wojny w lecie 1914 roku "Derfflinger" przechodził ostatnie próby morskie.
Pierwszą poważniejszą operacją bojową z jego udziałem był przeprowadzony w dniach 15-16.12.1914 rajd i bombardowanie Scarborough i Whitby.
24.01.1915 okręt wziął udział w bitwie pod Dogger Bank- gdzie jego celne salwy wyrządziły znaczne szkody flagowej jednostce brytyjskiej- HMS "Lion" (okręt utracił zasilanie, admirał Beatty zmuszony był przenieść punkt dowodzenia).
24-25.04.1916 wraz z innymi krążownikami liniowymi "Derfflinger" brał udział w ataku na Lowestoft i Great Yarmouth.
W dniach 31.05-1.06.1916 roku doszło do największej bitwy morskiej I Wojny Światowej- Bitwy Jutlandzkiej, przez stronę niemiecką nazywaną bitwą na Skagerraku- Skagerrakschlacht.
"Derfflinger" wsławił się w tym starciu:
- o godz 17.26 ogień artylerii z großer kreuzer doprowadził do eksplozji HMS "Queen Mary"
- o godz. 19.30 trafienie w HMS "Invincible" powoduje eksplozję i zniszczenie jednostki
Zmasowany ostrzał wyłączył następnie z użytku wierze artyleryjskie C i D. Łącznie "Derfflinger" otrzymał podczas starcia 21 trafień, straty wyniosły 157 zabitych i 26 rannych. Uszkodzenia spowodowały groźne przecieki- okręt powrócił do portu z ponad 3000 t wody w kadłubie.
Po tym boju brytyjscy marynarze nadali mu przydomek "żelazny pies".
Okręt przeszedł gruntowny remont jednak do zakończenia działań wojennych nie wziął już udziału w większych akcjach bojowych- dowództwo Kaiserliche Marine zdecydowało się postawić na działania U-Bootów po 1916 roku, obawiając się kolejnego walnego starcia z Royal Navy.
Internowany w Scapa Flow został samozatopiony przez załogę 21.06.1919 roku.
Kadłub podniesiono dopiero w 1939 roku, a z powodu wybuchu II Wojny Światowej złomowanie zakończono po 1946 roku.
"Lützow" rozpoczął służbę w 1915 roku.
Brał udział w rajdzie na Lowestoft i Great Yarmouth 31.05-1.06.1916.
W Bitwie Jutlandzkiej był okrętem flagowym wiceadmirała Franza Hippera.
Podczas starcia znalazł się pod ciężkim ostrzałem 3 Eskadry Krążowników Liniowych. Ostrzał ten spowodował m. in. zniszczenie pomieszczeń radiowych co pozbawiło wiceadm. Hippera łączności z wiceadm. Sheerem.
Mimo to celna salwa z "Lützow" doprowadziła o godz 19.16 do zniszczenia HMS "Defence".
Następnie prowadzony jest ostrzał wraz z "Derfflinger" w kierunku HMS "Invincible".
Większość obrażeń jakie otrzymał "Lützow" tego dnia wypadła na część dziobową (uszkodzeniu uległy też wieże artylerii A i B).
O godz 22.15 zanotowano 2395 t wody w pokładzie.
W tym momencie zanurzenie się okrętu na dziób spowodowało wynurzenie się śrub i steru ponad linię wody.
Padła komenda do opuszczenia okrętu, który zostanie dobity przez torpedowiec G38.
Straty załogi wyniosły 128 ludzi (a więc mniej niż na uratowanym "Derfflinger"!).
Trzeci spośród okrętów typu Derfflinger- SMS "Hindenburg" był ostatnim drednotem przyjętym do służby Kaiserliche Marine w toku wojny.
Podczas swej krótkiej służby bojowej nie miał okazji wziąć udziału w większych operacjach, jako że flota nawodna pozostawała nieaktywna.
Internowany w Scapa Flow, również został samozatopiony i jako jedyna jednostka osiadł na dnie na równej stępce. Podniesiony w 1930 roku, został następnie zezłomowany.
Zasadniczo okręty typu Derfflinger wykazały swą wyższość konstrukcyjną nad okrętami Royal Navy.
Dobry układ pancerza, świetne właściwości morskie, ogólnie lepsza dystrybucja masy czynią z nich najlepsze okręty liniowe ("Großer Kreuzer") I Wojny Światowej.
W ogólnym bilansie strat poniesionych przez jednostki Royal Navy nie można jednak zapominać o rażącym nie przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa, co z pewnością przyczyniło się do katastrofalnych strat w Bitwie Jutlandzkiej.
Z powodu strategicznej dominacji floty brytyjskiej podczas całej I Wojny Światowej potencjał okrętów typu Derfflinger nie mógł zostać w pełni wykorzystany.
Niemiecki 1 Dywizjon rankiem 31.05.1916 idący pełną parą przed Bitwą na Skagerraku (Bitwą Jutlandzką)
Moment eksplozji na HMS "Queen Mary" 31.05.1916
HMS "Invincible"
Moment eksplozji na pokładzie HMS "Invincible"
Widoczny wrak HMS "Invincible" który w wyniku eksplozji przełamał się na pół- dziób i kadłub wystawały przez pewien czas na płytkich w tym miejscu wodach
Nie zachowały się zdjęcia z ostatnich chwil "Lützow", ta wizja przedstawia moment opuszczenia okrętu przez wiceadmirała Hippera
SMS "Lützow" tonie- była to największa jednostka i jedyny drednot stracony przez Kaiserliche Marine w Bitwie Jutlandzkiej
SMS "Derfflinger" uszkodzenia otrzymane podczas Bitwy Jutlandzkiej
SMS "Hindenburg" idzie do miejsca internowania w Scapa Flow. 1918.
Dawna Kaiserliche Marine w Scapa Flow. Wiosna 1919 roku
SMS "Hindenburg" osiadł na dnie Scapa Flow na równej stępce
Tonący SMS "Derfflinger" w Scapa Flow.
Prace wydobywcze przy kadłubie "Derfflingera" 08.1939
Brytyjska kronika z lat 20-tych przedstawia prace prowadzone na zatopionych okrętach w Scapa Flow
Bibliografia;
Gary Staff, Niemieckie Krążowniki Liniowe 1914-1918
Janusz Pajewski, Historia Powszechna 1871-1918
Zdjęcia
Zapraszam na fanpage Szparagusa https://www.facebook.com/szparagus1
Komentarze
Ten wpis nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy i dodaj swój komentarz!