
Historia służby CA 26 Northampton
Modyfikacje krążowników typu Northampton
Już na początku służby okazało się, że okręty tego typu mają problemy ze statecznością, w 1933 dodano więc zbiorniki balastowe i zmodyfikowano stępki przeciw przechyłowe. Od 1935 zaczęły znikać z pokładu okrętów wyrzutnie torped. Od 1938 rozpoczęto montaż dodatkowych 4 działa kalibru 127mm. Jeszcze w 1940 okręty otrzymały na wyposażenie radar, nowy system kierowania ogniem, oraz przeciwlotnicze działa 76mm. Mała ich szybkostrzelność spowodowała wymianę na poczwórne stanowiska działek kalibru 28mm, które jednak były problematyczne i w późniejszym czasie zostały zastąpione przez działka 40mm i 20mm. Tego typu modyfikacje skutkowały stopniowym ograniczeniem zapasu amunicji do dział artylerii głównej (oszczędności masowe na poczet amunicji przeciwlotniczej). Modyfikacji podlegał również mostek (z powodu konieczności ciągłej obserwacji przestrzeni powietrznej przebudowano go na otwarty). W trakcie służby jednostek modernizowano też systemy kierowania ognia, łączności, a na części okrętów także wyposażenie lotnicze (usunięcie jednej z katapult). Powyższe modyfikacje nie odbywały się w jednym czasie, trwała wojna, okręty służyły na różnych akwenach i nie mogło być mowy o odesłaniu potrzebnych jednostek do stoczni.
Historia służby
Northampton (CL 26/CA 26)
Stępkę pod okręt położono 12 kwietnia 1928 w stoczni Bethleham Fore River, wodowanie nastąpiło 5 września 1929, a oddanie do służby 17 maja 1930.
Przed wodowaniem
Okręt w tym samym roku popłynął na Morze Śródziemne. Aż do 1932 służył na Atlantyku. W międzyczasie w 1931 (po traktacie londyńskim) zmieniono jego klasyfikację na krążownik ciężki (krążownik typu A). W 1932 jednostka została przeniesiona na Pacyfik, początkowo do San Pedro, a później do Pearl Harbor. Aż do wybuchu wojny na Pacyfiku uczestniczył on regularnie w patrolach i ćwiczeniach.
Uroczyste oddanie do służby
Northampton w Brisbane
Podczas japońskiego ataku na Pearl Harbor okręt eskortował lotniskowiec Enterprise, do portu powrócił dzień po ataku, by za dwa dni wyjść na poszukiwania japońskiej floty (ponownie w eskorcie Enterprise).
Northampton wpływa do Pearl Harbor po ataku
Na początku 1942 uczestniczył w ostrzale japońskich pozycji na wyspie Wotje, później na Wake. W kwietniu ponownie eskortował lotniskowiec Enterprise, który z kolei po dołączeniu do lotniskowca Hornet uczestniczył w osłonie "rajdu Doolittle'a" na Tokio. Po powrocie uzupełniono zapasy w Pearl Harbor i okręty wyszły w rejon Morza Koralowego, gdzie doszło do bitwy. Niestety, zespół na bitwę nie zdążył. Okręty wróciły do Pearl Harbor. W tym czasie przygotowywano się do przewidywanej bitwy w rejonie Midway.
Pobieranie paliwa podczas osłony rajdu na Tokio
Podczas bitwy Northampton ponownie osłaniał lotniskowiec Enterprise. Po bitwie okręty przeszły w rejon Guadalcanal, tam Enterprise zostaje uszkodzony, a sam Northampton został przeniesiony do zespołu lotniskowca Wasp. We wrześniu podczas osłony konwoju z posiłkami dla Guadalcanal zespół został zaatakowany przez okręt podwodny I-19, trafione zostają trzy jednostki w tym Wasp – który tonie. Okręt przydzielony został do osłony lotniskowca Hornet. 26 października 1942 dochodzi do bitwy w rejonie wyspy Santa Cruz. Mimo silnej osłony przeciwlotniczej poważnie uszkodzony zostaje lotniskowiec Hornet. Northampton podjął nieudaną próbę wzięcia Horneta na hol. Ciężko uszkodzony lotniskowiec zostaje porzucony i ostatecznie dobity przez japońskie niszczyciele.
Próba wzięcia na hol uszkodzonego Horneta
Northampton przy uszkodzonym Hornecie
Niszczyciel i krążownik Northampton przy uszkodzonym Hornecie
W listopadzie Northampton działa w rejonie Guadalcanal, stara sie w ten sposób zapobiegać próbom przerzucenia posiłków japońskich na wyspę. 30 listopada 1942, nocą, w trakcie jednego z patroli zespół 5 krążowników z Northamptonem w składzie i pod osłoną niszczycieli spotyka zespół 8 niszczycieli japońskich, które przewożą posiłki na Guadalcanal. Na początku starcia amerykańskie niszczyciele wystrzeliwują torpedy, chwilę później otwierają ogień krążowniki. W tym czasie Japończycy podczas zwrotu strzelają salwę torped, które dosięgają trzy krążowniki ciężkie. Krążownik Northampton i Honolulu kontynuują walkę. W pewnym momencie Northampton otrzymuje dwa trafienia torpedami w lewą burtę. Rozerwana burta, powybijane grodzie i rozerwany pokład powodują że okręt nabiera wody. Po trzech godzinach wiadomo, że nie uda się uratować jednostki, z pokładu zostaje zdjęta załoga, 870 ocalałych podejmują niszczyciele Fletcher i Drayton. Chwilę po zdjęciu załogi okręt tonie.
Rysunek uszkodzeń po trafieniu torped w krążownik Northampton
W trakcie działań wojennych krążownik otrzymał 6 gwiazd bojowych za kampanie na Pacyfiku.
Bibliografia:
Norman Friedman, US Cruisers an illustrated design history, Naval Institute Press , 1984
Komentarze
Ten wpis nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy i dodaj swój komentarz!