blog images

Kontenery dzienne - jakie wybrać?

Autor: Silentraz


Aktywnych graczy nawet trzy razy dziennie spotyka poniższy wybór:


Jeszcze do niedawna zagadką była szansa na zdobycie superkontenera z poszczególnych opcji, a jego zawartość można było jedynie szacować na podstawie wpisów innych graczy. Obecnie szanse podane są na stronie https://worldofwarships.eu/pl/content/contents-and-drop-rates-of-containers , zatem można dokonać chłodnej kalkulacji, który kontener wybrać.

Zdobywanie superkontenera

    Kontenery “więcej” oraz “mały kontener” (przyznawany w “Spróbuj szczęścia”) przyczyniają się do postępu w zdobywaniu superkontenera niezależnie od metody zdobycia - zarówno te z dziennego progresu jak też zdobywane z misji i innych źródeł mogą zostać natychmiast podmienione na superkontener. Przedstawiony na stronie opis najprościej zilustrować.

Zapełnienie paska postępu o 1,5 jednostki można uznać jako zdobycie 1 z 66 kontenerów. Mechanizm polega na tym, że pośród 66 kontenerów jeden jest ten szczęśliwy. Po zdobyciu superkontenera jednak nie ma przejścia do kolejnego, tylko trwa zapełnianie tego samego paska. W następnym pasku superkontener umieszczony jest gdzie indziej. Zdobycie dwóch superkontenerów w bardzo krótkim czasie (tak jak tu między piątym a szóstym) wymusza dłuższą przerwę w zdobywaniu pozostałych. Cały mechanizm ma na celu zapobiec sytuacji, że dwóch graczy otworzy po 600 kontenerów, to jeden dostanie 7, a drugi 12 - obaj dostaną po 9.

Brak wyboru dziennego kontenera sprawia, że zostanie przydzielony losowy, inny niż “Spróbuj szczęścia”. Daje to więc zwykły postęp w zdobywaniu superkontenera. Opcja ta jest najmniej opłacalna z punktu widzenia gracza, bo uzyska on najmniej przydatne zasoby, za to pozwala oszczędzić czas - nie trzeba oglądać topornych animacji i doczekiwać końca bitwy, jeśli ta miałaby dać następny kontener.

Kontener “Spróbuj szczęścia”

Zdobycie kontenera “Spróbuj szczęścia” liczy się potrójnie do postępu zdobywania superkontenera. Przy regularnym zdobywaniu dziennych kontenerów z wyborem tej opcji możemy liczyć na superkontener raz w tygodniu. Jeśli nie - to w drugim tygodniu będą dwa.


Co wybrać by zdobyć najwięcej tego, czego chcemy


Kalkulacje zostaną przedstawione dla otwarcia 1000 kontenerów danego typu, z podziałem na zawartość bezpośrednią, jak też z uwzględnieniem superkontenera (1,5% dla zwykłych, 4,5% dla spróbuj szczęścia). Jest to mniej więcej roczny dorobek bardzo aktywnego gracza.


Zasoby wspólne dla kontenerów:

Zdobywanie węgla poprzez wybór dedykowanego kontenera jest bardzo skuteczną metodą - warto go wybrać, jeśli oferta zbrojowni jest wystarczająco atrakcyjna. Opcja “spróbuj szczęścia” jest jest drugą najlepszą w zdobywaniu tego zasobu, choć zdarzy się to dopiero po otwarciu większej ilości kontenerów.



W kwestii sygnałów, jeśli nie wybierzemy jednego z dwóch typów kontenerów, praktycznie rezygnujemy ze zdobywania sygnałów tą drogą. 

Sygnały na czas trwania zalania, taranowanie i baterię dodatkową są dostępne wyłącznie w “Więcej Sygnałów”, a wraz z sygnałem na szanse spowodowania zalania stanowią 23% zdobywanych sygnałów. Opcja najlepsza jeśli zależy nam na wydajności w bitwie, a coraz to kolejne źródełka z sygnałami usychają i prawdopodobnie będą usychać. Prócz wyboru tego typu doradzam uważne dysponowanie posiadanymi sygnałami i rozważenie grania randomków bez sygnałów, jeśli to nie jest konieczne.


Ponieważ kamuflaże na chwilę obecną dają jedynie wizualny aspekt, stanowczo odradzam ten wybór. Jedyny powód jaki bym widział dla takiego wyboru to początkujący gracz bez odblokowanych wszystkich kamuflaży, a ceniący sobie wygląd ponad ekonomię. Zdobycie pierwszego kamuflażu danego typu pozwala go kupować za kredyty. Zaraz po odblokowaniu polecam przesiadkę na inne kontenery, bo tu już nie potrzeba kamuflaży (zawrotnych 2 na kontener). Zwłaszcza że jest to rozbite na wiele typów, dając po kilka procent na wybrany typ. Z uwagi na dużą dywersyfikację też odradzam zdobywanie kamuflaży celem ich sprzedaży - interfejs przy sprzedaży pojedynczych sztuk jest dość uciążliwy.


Pod względem wolnego doświadczenia Węgiel i Szczęście przeganiają dwukrotnie konkurencję. Przy tym pierwszym przychód jest bardziej regularny. Dodatkiem do kontenera z węglem jest wolne PD dowódcy, średnio po 500 na kontener - skumulowany pozwoli zrobić kapitana z kilkunastoma punktami umiejętności.



Dla grających przed rewolucją z premiami ekonomicznymi, powyższe premie są kompletnie bezwartościowe. Małe będą wpadać przy każdej możliwej okazji, średnie tylko z dwóch typów. Nie jest to jednak tak istotne, aby wybierać wariant z nagrodami ekonomicznymi - “spróbuj szczęścia” niemal dogania szansami, a daje przy okazji mnóstwo innych ciekawych dóbr.


Różnica w ilości kredytów wydaje się być spora, ale ledwie 200.000 kredytów dziennie nie stanowi istotnego powodu, by wybrać kontener z nagrodami ekonomicznymi. Już lepszą metodą jest liczenie na czas premium w superkontenerze, gdyż ten mnożnik działa zdecydowanie skuteczniej.


Miejsca w porcie

    Dostępne jedynie dzięki opcji “Spróbuj szczęścia”, raz na 200 małych kontenerów.


Zasoby dostępne wyłącznie w superkontenerach:

Niewypały podczas “próbowania szczęścia” przekładają się na 3-krotnie większe szanse zdobycia zasobów dostępnych wyłącznie w superkontenerach. Powyższa tabelka przedstawia średnie szanse na poszczególną zawartość przy roku bardzo aktywnej gry. Przekroczenie 100% nie gwarantuje że w ciągu roku dana rzecz wpadnie, ale należy się tego spodziewać. 1/3 superkonenterów da coś z powyższej tabelki, pozostałe dadzą bardziej pospolite zasoby, ale w większych ilościach. Prócz mniejszych premii ekonomicznych raczej nie ma niewypałów.


Czas premium

Dla niepłacącego lub początkująca gracza najlepsza opcja spośród wszystkich dostępnych - daje ogromne zasilenie dla ilości kredytów i wolnego doświadczenia, o bazowym nie wspominając - znacznie skraca badanie okrętów, zwłaszcza jeśli skumulować to z lepszymi premiami ekonomicznymi, które należy trzymać na taką okazję.

Otwierając superkontener należy liczyć się z tym, że znajduje się w nim czas premium. Jeśli go aktualnie nie mamy, a najbliższe dni zapowiadają się mało obiecująco co do czasu na grę, najlepiej wstrzymać się z otwieraniem.

    Zdobycie dublonów można potraktować jako czas premium na żądanie. Najlepsze opcje to doba (jeśli zdążymy pograć przez oba dni w łącznym czasie 24 godzin - np. w poniedziałek do od 17 do 19, a we wtorek od 15 do 17), tydzień (jeśli pojawi się np. urlop lub koncentracja na grze) i miesiąc (o ile gramy regularnie i zakitramy większą ilość dublonów).


Dublony

    Także idealna pozycja dla graczy początkujących i niepłącących. Prócz wspomnianego czasu premium można zbierać je na wymarzony okręt premium lub brać z ich pomocą udział w wydarzeniach typu Stocznia (ostrzegam, że mogą one wymagać różnorodności okrętów w porcie i ogromu czasu). Stanowczo odradzam korzystania z opcji związanych z wolnym doświadczeniem i kapitanami, nawet podczas promocji.


Stal

    Superkontener zdecydowanie nie jest źródłem jej zdobywania, a nawet gdy takie szczęście spotka dwa razy, to nic za to nie kupisz jeśli nie grasz rankingówek lub klanówek. Jak uznasz, że do okrętu za stal (który należy do najbardziej wyjątkowych) jest zbyt daleka droga, możesz przetopić stal na węgiel, uzyskując go 10 razy więcej od stali. W tym celu należy kupić coś, na co węgla brakuje - różnica zostanie uzupełniona z zasobów stali.


    Duża premia ekonomiczna

    Niewielki, ale zawsze powód by próbować szczęścia przy wyborze dziennego pudła. Najlepiej używać podczas konta premium, na dobrych okrętach co najmniej 8. poziomu. Gracze z większym stażem pewnie mają tego ogromne ilości.


    Okręt premium

    Bardzo rzadko się zdarza, że wypadnie okręt premium. A nawet jak wypadnie, to prawdopodobnie wolałbyś otrzymać 100 flag sygnałowych. Zdecydowana większość okrętów będzie miała wartość jedynie kolekcjonerską. Im mniej masz stażu w grze, tym bardziej okręt premium ucieszy.

    Jeśli jednak masz obfitą kolekcję, choćby po zakupach czy otwieraniu świątecznych paczek, tak masz pewnie kilkanaście - kilkadziesiąt niewypałów. Z każdym kolejnym rośnie szansa, że znajdziesz wreszcie taki, który się na coś przyda. Jeśli z listy braknie pojedynczych, to już wiesz czy warto się spinać i wybierać “Szczęście” priorytetem.

    Ciekawa sytuacja tworzy się wtedy, gdy masz komplet okrętów z listy. Wtedy zamiast okrętu otrzymasz 1500 dublonów, co wygląda bardzo kiepsko jako nagroda dla gracza, który miał szczęście i sporo zainwestował w grę. W takiej sytuacji polecam wstrzymać otwieranie superkontenerów (co umożliwia wprowadzona opcja podglądu poszczególnych typów) i regularnie sprawdzać czy na liście możliwych zawartości nie pojawił się jakiś nowy, nieposiadany okręt.

    Jest mniej więcej 8% szans na to, że otworzysz 165 superkontenerów i nie otrzymasz żadnego okrętu. Wprowadzona mechanika gwarantowanej nagrody sprawi, że w superkontenerze nr 166 będzie okręt.


Porównanie zbiorcze

Zestawiając wszystkie zawartości w jednej tabeli, z uwzględnieniem szansy na superkontener, uzyskujemy następujące wyniki, zakładając otwarcie 1000 kontenerów danego typu:

Najgorszy wybór

Dwa najgorsze typy, wyróżniające się jedynie ilością kredytów, pomniejszymi premiami lub dekoracjami, to oczywiście “Więcej premii ekonomicznych” i “Więcej kamuflaży”. O ile nie warto ich wybierać, tak warto je pozyskiwać z misji - to zawsze jakaś drobna nagroda i progres dla superkontenera.


Kontenery z sygnałami

    Postępujące przycinanie źródeł sygnałów sprawia, że może ich niebawem brakować. Opcja ta więc jest najlepsza jeśli stale chcemy wycisnąć z okrętu jak najwięcej, zwłaszcza przy dużej ilości bitew dziennie.

    Półśrodkiem (a właściwie 1/3) jest wybór szczęścia. Jednakże tylko kontenery z sygnałami dają te z premiami do baterii dodatkowej - a są one dość skuteczne na okrętach koncentrujących się na baterii dodatkowej. Problem z sygnałami na dodatkową można załagodzić, grając okrętami nie wymagającymi tego sygnału.

    Flagi sygnałowe można dokupić także w zbrojowni - za węgiel, punkty agencji badawczej lub kredyty. O ile ceny nie są dość atrakcyjne, to jest to okazja do wydajania nadmiarowych kredytów - zachowując odpowiednią ilość flag sygnałowych można przerzucić się na inne typy kontenerów. Ograniczone ilości sygnałów mozna kupić za pół lub 3/4 ceny, stosując kupny, które dość często się odświeżają.


Węgiel i Szczęście

    Odrzucając dwa najgorsze rodzaje i wskazując sytuacyjną przewagę sygnałów, można przystąpić do zestawienia dwóch najchętniej wybieranych typów: Węgla i Szczęścia.


Pomijając mniej istotne premie i przyjmując identyczną ilość wolnego doświadczenia, całość sprowadza się do następującego wyboru. Do obu dodaje się część wspólna z tabelki wyżej. Co wolisz? Wybieraj codziennie.


Co radzić nowym graczom?

Więcej kamuflaży   

Najważniejsze, to ostrzec ich przed kontenerami z kamuflażem - prócz aspektu wizualnego nie ma żadnych racjonalnych argumentów by wybierać ten wariant. 


Więcej premii ekonomicznych

Jeśli zapasy małych i średnich premii są zbyt skromne, to jak najbardziej można je pobierać w ten sposób. Przy wystarczających zapasach lepiej kierować się na kontenery z zasobami lub szczęściem. “Wyższe” premie ekonomiczne najlepiej gromadzić do czasu aktywacji konta premium. Przy okazji wpada trochę kredytów, ale nie powinny być one głównym czynnikiem decydującym o wyborze.


Więcej sygnałów

    Świeży gracz będzie notorycznie grał okrętami na bazowych modułach ze słabo wyszkolonym kapitanem. Doświadczenie w grze także jest znikome i nietrudno o to, by okręt z 8 sygnałami został zdewastowany. Zatem rozwiązaniem dla nowych graczy jest nieużywanie żadnych flag sygnałowych, do czasu jak będą one miały funkcję dopieszczającą osiągi okrętu. Wstrzemięźliwość sprawi, że u gracza zapotrzebowanie na te kontenery pojawi się później, ewentualnie dotychczas zebrane wystarczą.

Kontener z sygnałami najsłabiej wspomaga rozwój nowego konta. Ma zastosowanie u doświadczonych graczy, szczególnie ceniących sobie jakość w bitwie, zwłaszcza na klanówkach i bitwach rankingowych.


    Więcej węgla, spróbuj szczęścia

    Najskuteczniejsze w rozwoju konta jest używanie konta premium. Okręty na bazowych modułach, szczególnie na niskich poziomach to koszmar, który może skutecznie odbić świeżaka od gry. Licząc po dwa pudła dziennie (bo świeżak może mieć problem ze zdobyciem 37.000 PD bez konta premium), raz na kwartał powinien wpadać tydzień premki, podobnie dublony, które można uznać jako czas premium na żądanie.

    Będąc już na okrętach, którymi całkiem przyjemnie się gra, może przerzucić się na węgiel - powoli pozbiera na jakąś zarabiaczkę (najlepiej 9. poziomu). W ten sposób będzie mógł w parę bitew zarobić sporo kredytów. Przy okazji nazbiera się elitarne PD dowódcy, które pozwoli przeskoczyć na kolejne drzewko wraz z kapitanem mającym kilkanaście punktów na umiejętności.


Baza klanowa

    Wybór kontenera pojawia się także w Skarbcu klanowym. Podstawowym wyborem są kontenery dostępne raz na jakiś czas. Ceny nie zależą od ilości graczy w klanie (jedynie wróci po 10 ropy za każdy wydany kontener), każdy obecny co najmniej dwa tygodnie otrzyma kontenery zgodnie z rozpiską.

  • 1 Węgiel za 5.000 ropy (raz na 30 dni)
  • 5 Szczęść za 30.000 ropy (raz na 60 dni)
  • 1 Superkontener za 80.000 ropy (raz na 180 dni)


Na każde 360 dni, przy pełnym wykorzystaniu potencjału można dostać 12 kontenerów z węglem, 30 “spróbuj szczęścia” oraz 2 superkontenery. Dla zachowania ciągłości potrzeba rocznie 400 tysięcy ropy, więc 8 tysięcy tygodniowo (otwarcie 600-700 kontenerów i nadgonienie bitwą morską, co wymaga ok. 20-30 aktywnych graczy). Jeśli klan zarabia więcej ropy, może za jednorazową opłatą 50 tysięcy ropy rozbudować skarbiec do piątego poziomu i kupować dowolne ilości kontenerów za podwójną cenę. Istnieje dodatkowa blokada w postaci wymogu zarobienia przez klan 2 milionów ropy podczas swojego istnienia - zatem nowsze klany muszą czekać i jedynie kumulować ropę. Także niższe poziomy skarbca mają spore wymogi, co wyklucza zdobywanie superkontenerów i próbowania szczęścia.


  • 1 Węgiel za 10.000 ropy
  • 5 Szczęść za 60.000 ropy
  • 1 Superkontener za 160.000 ropy 


    Porównując koszty w ropie, za równowartość jednego superkontenera można kupić 13,3 “spróbuj szczęścia”, co przekłada się na 60% szans otrzymania superkotenera, do tego dochodzi zawartość niecałych 13 małych kontenerów. Lepszym wyborem jest więc superkontener.

    W tych samych kosztach można wybrać także 16 kontenerów z węglem - jest to 24% szans na superkontener i ok. 8200 węgla. To jest już sprawa dyskusyjna. Pamiętajmy jednak, że klan to dość przypadkowy zbiór ludzi, i wśród nich na pewno trafi się sporo osób nie płacących. Parę tysięcy sztuk węgla nie zrobi takiej rewolucji jak superkontener z dublonami lub czasem premium.


    Biorąc pod uwagę podwójne koszty kontenerów bez ograniczeń czasowych, to warto je brać dopiero po wykupieniu wszystkich z kategorii ograniczonych czasowo i upewnieniu się, że ropy starczy na te, które mają się odblokować. Dla przykładu za 160.000 ropy można kupić Superkontener za podwójną cenę lub 26,7 kontenerów “Spróbuj szczęścia”, które powinny dać superkontener i 20% postępu dla drugiego. Także przy wyborze pomiędzy superkontenerem a 4100 węgla i 12% szans na superkontener, wybór wydaje się być oczywisty.


Scenariusz dla klanu zdobywającego ok. 400.000 ropy rocznie

    Sytuacja wygląda tak, że ograniczenie czasowe samo narzuca wybór - po prostu Skarbnik klanowy odpala premie tak jak się pojawiają. Niezależnie od wszystkiego nie używamy kontenerów za podwójną cenę. Jeśli pojawią się oszczędności - trzymać na czarną godzinę (Skarbiec na poziom 5. najlepiej awansować, jeśli ropy jest ok. 80.000 plus wymagana do odpalenia nadchodzących premii). Przy lekkich niedoborach odpuścić kontenery z węglem lub szczęściem (decyzja nie ma większego znaczenia jeśli podejmowana rzadko) - Superkontener powinien być priorytetem.


Scenariusz dla klanu zdobywającego mniej niż 400.000 ropy rocznie

    Pierwszoplanowym wyborem powinny być superkontenery, drugie w kolejności kontenery “spróbuj szczęścia”. Jeśli w jakiś sposób wywnioskujesz, że klanowicze woleliby 8000 węgla od superkontenera, to w drugiej kolejności bierz kontenery z węglem. Uważnie sprawdzaj zasoby, aby nie kupić mniejszych kontenerów blokując superkontener.

    Jeśli klanowicze chcą w pierwszej kolejności i ponad wszystko zdobywać węgiel, regularnie co 30 dni dawaj po kontenerze. Jednakże jest to tak niewielki wydatek, że znajdą się oszczędności - te najlepiej alokować w superkontenerach.

    Czwarty poziom skarbca (odblokowujący superkontenery) wymaga jednorazowego nakładu 20.000 ropy, a także zdobycia łącznie 1,5 mln ropy. Jeśli go nie masz, wybieraj naprzemian dostępne opcje: Szczęście i węgiel - wybór nie ma większego znaczenia. Przy bardzo świeżym klanie także kontenery “Spróbuj szczęścia” są niedostępne - zostaje wówczas tylko węgiel.


Scenariusz dla klanu zdobywającego więcej niż 400.000 ropy rocznie

    Podstawą powinno być regularne kupowanie kontenerów z ograniczeniem czasowym i posiadanie oszczędności na zakup tych, które się odblokują. Najkorzystniejszą opcją jest wydawanie nadwyżek na superkontenery za podwójną cenę. Próbowanie szczęścia za podwójną cenę nie ma sensu.

Jeśli klan jest nastawiony na zdobywanie węgla za wszelką cenę, może kupować kontenery z węglem za podwójną cenę zamiast superkontenerów. Przy jeszcze większym, nieracjonalnym parciu na węgiel można zrezygnować z tańszego “spróbuj szczęścia”, przy jeszcze większym, zrezygnować z tańszych superkontenerów.


Autor: Silentraz

Komentarze

Ten wpis nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy i dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz

Twój nick

Treść komentarza