blog images

Reddit Q&A z Sub_Octavianem nr 23

Reddit Q&A z Sub_Octavianem nr 23.


P: Czy są jakieś wiadomości na temat odnowienia modelu Gearinga?

O: Odświeżanie modeli to dobra rzecz, ale nie możemy do tego oddelegować tak dużo osób jak do tworzenia nowych okrętów. Gearing jest w kolejce. Pojawi się nowy model, ale wątpię czy w 2019 roku. Obecnie nasi ludzie pracują nad Clemsonem i Mahanem.


P: Czy jest określony czas w którym zostanie zmieniona mechanika zwiększenie zasięgu wykrycia po wystrzale (gun bloom)? Wspominałeś parę razy, że nad tym pracujecie, a miesiąc temu pojawiła się informacja, że trafiło to do kolejki deweloperów.

O: To dobre pytanie, gdyż ta funkcjonalność będzie spłaceniem naszych długów wobec społeczności. Na 95% pojawi się w aktualizacji 0.8.9. Nie mam pojęcia co mogło by się stać by to się nie udało i mam nadzieję, że nic się nie stanie. Jestem osobiście przekonany, że zostanie to wprowadzone w 0.8.9 ale muszę poczekać aby być w 100% pewnym.


P: Jaki jest status legendarnych ulepszeń? W poprzednich Q&A wspominałeś, że nie jesteście pewnie co z nimi zrobić, jakieś postępy od tego czasu?

O: Na razie są wstrzymane. Mam przeczucie, że będziemy jeszcze nad nimi pracować, ale trochę później – nie jest to nic pilnego.


P: Ostatnie premiery nowych okrętów związane są z oferowanie pewnych okrętów we wczesnym dostępie. Jest to robione przez rzut kostką przy otwieraniu kontenera lub kontenera premium z większą szansą na wylosowanie. Wygląda na to, że niektórzy ludzie mają więcej szczęścia podczas wydarzenia A, a inni podczas wydarzenia B. Czy szansa na wylosowanie okrętu we wczesnym dostępie z normalnego/premium kontenera jest stała we wszystkich wydarzeniach czy szansa się zmienia w zależności od kolejnych wydarzeń?

O: Po pierwsze muszę wyjaśnić, że szansa na wypadnięcie okrętu we wczesnym dostępie nie jest dodawana do wartości kontenera. Obliczamy jego wartość na podstawie szansy na wypadnięcie dóbr, które w nim występują, a okręty we wczesnym dostępie są tylko dodatkiem. Jeśli chodzi o szansę otrzymania takiego okrętu to zmienia się ona w zależności od wydarzenia. Nie chodzi o kolejność wydarzeń, ale zmienia się ona od innych parametrów wydarzenia.


P: Biorąc pod uwagę ilość negatywnych opinii związanych z premierą „Smoleńska” i stanowiska WG dotyczącego zmian w okrętach premium, w którym napisałeś, że WG „rezygnuje z inicjatywy indywidualnego rebalansowania okrętów premium, które można kupić bezpośrednio przez sklep premium”, chciałem zapytać, czy okręty takie jak Smoleńsk (lub Missouri, Musashi, Kronsztad) podlegają tej zasadzie , czy okręty sprzedawane przez walutę wewnątrz gry mogę być potencjalnie nerfione?

O: Z perspektywy „braku nerfów” Smoleńsk nie jest premką i nie wiem czemu miałby nie być rebalansowany. Chyba, że stanie się dostępny za prawdziwe pieniądze. Jestem pewien, że zanim to by nastąpiło (jeśli by nastąpiło) wprowadzilibyśmy niezbędne zmiany (jeśli byłyby potrzebne). Rozumiem Twoje obawy co do tego okrętu. To, że jest sowiecki wcale nie pomaga, ale nie mogę ignorować faktu, że niektórzy z tego powodu są już wrogo nastawieni.

Z punktu widzenia czystego stylu gry, okręt ten jest bardzo typowy i nie należy go demonizować. To nie jest Belfast, który miał duży zestaw materiałów eksploatacyjnych, który pozwalał mu mieć przewagę w każdej sytuacji. Smoleńsk jest łatwy do kontrowania. Ma niesamowity, teoretyczny, współczynnik uszkodzeń na minutę, który jest ograniczany małym kalibrem dział. Być może potrzebuje on drobnych poprawek, może nie – ale zrobiliśmy z nim co w naszej mocy na etapie WiP.

Jak prawdopodobnie wiecie, wszystkie nowe wysokotierowe okręty – czy to będące nagrodami czy też drzewkowe – mają początkowo zaburzone statystyki. Wynika to z faktu, że gracze którzy posiadają ten okręt jako pierwsi – zwykle mają tendencję do lepszej gry. Statystyki Smoleńska z pierwszych 3 dni nie są oszałamiające. To oczywiście może się zmienić, ale zmieni się także umiejętność gry przeciw temu okrętowi. Dajcie nam z 2 miesiące na obserwacje i jeszcze z dwa miesiące na ustalenie statystyk i wtedy będziemy mogli kontynuować tą dyskusję w prawidłowy sposób.


P: Czy jest szansa na okręt premium dostępny za wolne doświadczenie na innych tierach niż T9 (jak np. Nelson)?

O: Nie ogłaszamy nowych okrętów w Q&A, ale nie ma w planach na rok 2019 wprowadzenia takich okrętów na niskich-średnich tierach.


P: Biorąc pod uwagę jak łatwo ocenie zdobywać doświadczenie/kredyty na wysokich tierach i jak Agencja Badawcza zapełniła niskie- średnie tiery: czy ekonomia wysokich tierów nie powinna być utrudniona, aby utrzymać graczy na środkowych tierach?

O: Jeśli byśmy utrudnili ekonomię na wysokich tierach, to rozwiązalibyśmy wiele problemów, zarówno związanych z ekonomią jak i MatchMakingiem. Jednak nie zamierzamy zmieniać ekonomii, gdyż większość aktywnych graczy lubi grać swoimi ulubionymi wysokimi tierami bez potrzeby schodzenia na niższe w celu zdobywania kredytów. Nie chcemy im tego zabierać. Proszę pamiętać o tym, że Agencja Badawcza nie ma na celu zaludnienia niskich tierów. Została stworzona , aby dać graczom którzy posiadają w grze praktycznie wszystko jakiś długoterminowy cel. Będziemy się temu przyglądać, ale na tą chwilę nie wyobrażam sobie utrudniania ekonomii na wysokich tierach, niezależnie od tego jakie to mogłoby przynieść korzyści.


P:Czy coś wiadomo o dostępności legendarnych dowódców poza wydarzeniami? Czy są plany dodać więcej kampanii?

O: Kuzniecow – gdzieś w okolicach 0.8.9 – za węgiel

Auboyneau – zostanie dopiero określone (ale na pewno będzie dostępny nie tylko w wydarzeniu, pytanie tylko kiedy i jak)

Kampanie: szczerze mówiąc nie wiem. Są fajne. Wyglądają fajnie. Ale nie działają ta jak sobie wyobrażaliśmy (nawet z pozytywnymi opiniami). Musimy siąść i zdecydować co z nimi robić, czy potrzebujemy więcej czy nie, itd.


P: Mam pytanie dotyczące drzewka paneuropejskiego: jeśli jakaś nacja trafi do tego drzewka – czy to oznacza, że wykluczone jest samodzielne drzewko dla tej nacji? Czy jest możliwa zmiana z drzewka europejskiego na własne, pełne drzewko? Pytam ze względu na taki kraj jak dla przykładu Hiszpania.

O: Po sadze o okrętach podwodnych nie chce używać określenia „wykluczone”. Obecnie – tak, to ma sens jeśli przyjrzymy się obecnej i planowanej zawartości. W przyszłości... któż może wiedzieć co się stanie za rok, dwa czy więcej.


P: Cy wrócą operacje PvE? Takie jak Ostateczna granica, Hermes, Dynamo czy Kwiat Wiśni?

O: PvE trafiły na razie na listę zapasową, ponieważ skoncentrowaliśmy się w tym roku na rozwijaniu trybów PvP. Przykro mi, że Cię rozczarowuje, ale nie możemy działać na tak wielu frontach.


P: Czy jest możliwe danie graczom wyboru, w które miejsce mają celować działa baterii dodatkowej, np. główny pancerz, nadbudówki, podobnie jak teraz zmienia się rozrzut torped? Obecnie działa celują w środek okrętu na linii wodnej.

O:Nie jest to takie złe – działa bardzo dobrze przeciw niszczycielom, które nie zmieniają kursu, oczywiście jest jeszcze wiele usprawnień które można zrobić dla baterii dodatkowej.

Zmiana takiego punktu dla setek okrętów w grze, nie wspominając o mechanice wyboru punktu celowania wygląda na słabą inwestycję. Nie jestem w 100% pewien, ale możemy się zająć bateriami dodatkowymi w dalekiej przyszłości, może na poziomie globalnym gry. Jednak, ciągle zmagamy się z CV, a niedługo zacznie się odyseja związana z okrętami podwodnymi, zatem nie ma szans na radykalne zmiany w tym roku, czy nawet w przyszłym. Może mniejsze ulepszenia, ale bez obietnic. Przykro mi.


P: Jak lotniskowce będą oddziaływać na okręty podwodne?

O: W obecnym prototypie rozgrywki będą zapewniać wykrywanie, ze względu na swój zasięg, a także będą mogły zadawać uszkodzenia (choć to nie będzie proste). Co dalej? Któż to wie. Sam bym chciał wiedzieć, ale na tym etapie nie jestem w stanie odpowiedzieć na to pytanie.


P: Czy otrzymamy możliwość sprzedaży nieużywanych okrętów premium za stal lub węgiel? To by zmotywowało deweloperów do ulepszania starszych premek – tak by były zbalansowane i pożądane i dawało możliwość używania okrętów które padły ofiarą powercreepu, albo takich które wypadły z kontenerów choć ich nie chcieliśmy.

O: Na chwilę obecną odpowiedź brzmi: nie. Jako deweloperzy mamy stałą motywację: nawet starsze premki są nadal dostępne w Zbrojowni. Przyglądamy się wszystkim okrętom, niezależnie jak stare są. Musicie zrozumieć, że ocena – jest ciągle dobrze, może nie najlepiej” nie jest podstawą do dawania buffów. „Ma problemy w bitwach” jest. W każdej grupie okrętów są odchylenia, ale nie za duże. Musimy mieć różne okręty. Nie może być tak, że wszystkie radzą sobie tak samo.


P: Jakieś nowe informacje o Yahagi, Leone, Viribus Unitus i Indomitable? Kilka innych okrętów po nich zostało ogłoszonych i już są dostępne. Zastanawiam się co się z nimi dzieje.

O: Nie chce brzmieć jak zrzęda, ale takie informacje są zarezerwowane dla Dev Bloga. Nie mogę ogłaszać premiery okrętów w Q&A. Na razie są wstrzymane, ale niektóre z nich wkrótce się pojawią.


P: Jakie pomysły na umiejętności WG ma dla Guntera Lutjensa? Z niecierpliwością oczekuję na niemieckiego dowódcę. Nawet nie wyobrażacie sobie jaki jestem poruszony.

O: +1m zasięgu baterii dodatkowej za każdy niecelny pocisk baterii głównej? Ok. Tak naprawdę i szczerze to nie wiem. Wspieram Cię i mam nadzieję, że nowy dowódca będzie wpasowywał się w drzewko niemieckich pancerników. Jeśli pragnąłeś jakiś przecieków – to nie jesteśmy jeszcze gotowi. Obserwuj Dev Bloga.


P:Chciałbym wiedzieć czy CV nieparzystych tierów są w przygotowaniu? Obecnie myślę, że WG po prostu stworzy lotniskowce premium nieparzystych tierów które będą po lepsze niż drzewkowe ale gorsze niż T10.

O: Nie. Nie przygotowujemy ich.


P: Zastanawiam się jakie są kryteria wyboru okrętów premium? Wygląda na to, że pławimy się w premki amerykańskie i sowieckie na tierach T9-T10 dostępne za węgiel/stal/wolne doświadczenie, ale dostaniemy wkrótce pierwszą premkę niemiecką tego typu i nadal nie ma brytyjskiej. Czemu jest tak nie równo jeśli chodzi o nacje?

O: Jest bardzo dużo czynników i ich kombinacji, włączając żądania społeczności, odwołania historyczne, dostępność dokumentacji czy postęp produkcji. Czasem to wygląda na faworyzowanie jakieś klasy czy nacji, ale w większości to tylko przypadek, albo kombinacja powyższych.

Dla przykładu: mamy ogromną chęć wypuścić niemiecki okręt premium wysokiego tieru, ale mieliśmy kilka problemów. Obecnie przygotowujemy Siegfrieda i kilka innych niemieckich okrętów. To nie jest tak, że mówimy sobie: w tym roku dajemy tylko sowieckie i amerykańskie premki. Gracze uwielbiają różnorodności i wiemy też, że pragną niemieckich okrętów premium.


P: Wyciągnięte z gry informacje o włoskich pociskach PPO (z ang. SAP) pokazują, że mają one takie parametry jak czas uzbrojenia zapalnika 0,03s i 25mm próg uzbrojenia. Jednocześnie oficjalny Blog Deweloperów twierdzi, że pociski PPO nie nadpenetrują i z tego co widziałem to prawda, ale te parametry temu przeczą. Czy możesz to wytłumaczyć?

O: Tak to jest z informacjami wydobytymi z gry. Nawet pociski OB mają parametry zapalnika – nie znaczy to, że jest to wykorzystywane w grze. PPO nie mogą nadpenetrować.


P: Czy są plany ujawnienia szans na okręt premium/wczesnego dostępu w kontenerze w celu uniknięcia kontrowersji związanych z lootboxami?

O: Przestrzegamy w tym zakresie obowiązujących przepisów i się dostosujemy jeśli będzie taka potrzeba. Po za tym możemy zmniejszyć ilość tego typu elementów by lepiej to balansować i to wszystko. Dla nas jest to element (niewielki) monetyzacji i dostarczania dóbr. Jest oparty na NIEPEWNOŚCI. Możesz tego nie używać jeśli nie chcesz.


P: Czy macie plany znacząco zmienić format bitew rankingowych? Bitwy te pozostają niezmienne od co najmniej 3 lat, a największą zmianą były sprinty rankingowe. Dostarczamy wam opinii za opinią, te same problemy są za każdym razem poruszane i nic się nie zmienia.

O: Nie ma zmian, gdyż bitwy rankingowe mają się bardzo dobrze i stała liczba osób w nie gra. Myślę, że nie powinniśmy drastycznie i szybko zmieniać coś co się sprawdza. Zwłaszcza jeśli mówimy o „usprawnieniach”, które niekoniecznie będą dobre dla wszystkich graczy.

Jednakże! Mamy rankingowe sprinty na których możemy robić eksperymenty. Mamy parę odważnych pomysłów w przygotowaniu i myślę że wprowadzimy je w sprintach. Jeśli się sprawdzą to trafią do głównego trybu.


P: Mam pytanie dotyczące problemu z „Modyfikacją 1 dział plot”. Po ostatnich zmianach w obronie plot działa średniego zasięgu nie tworzą już chmurek eksplozji co powoduje, że na niektórych okrętach (nie posiadających dział dalekiego zasięgu) to ulepszenie nic nie daje, a nadal można je montować Jesteście świadomi tego problemu i zajmiecie się nim? Np. uniemożliwiając montowanie tego ulepszenia na okrętach bez dział plot dalekiego zasięgu, albo zmieniając efekt tego ulepszenia dla wszystkich okrętów.

O: Jest to nasze przeoczenie. Tak, naprawimy to – raczej uniemożliwiając montaż tego ulepszenia na niektórych okrętach, a także dając odszkodowania dotkniętym przez ten problem graczom (np. 1/2 ceny tego ulepszenia). Taki jest plan, który powinniśmy wprowadzić w przyszłym tygodni. Przepraszamy za te niedogodności.


P: Jaki jest cel w zmuszaniu graczy do walki na większych dystansach? Super krążowniki (Alaska, Stalingrad itd.), lotniskowce, zmniejszenie znaczenia umiejętności „Ekspert w kamuflażu”, a także dodanie ostatnio Colberta i Smoleńska – by wymienić tu niektóre z elementów zachęcających graczy do walk na większych dystansach.

O: Nie zmuszamy w ten sposób graczy. Przykro mi, ale pracuję ze społecznością od wersji alfa i mogę potwierdzi, że KAŻDA zmiana ma w sobie „zmuszanie graczy do grania na większe odległości” niezależnie od tego co robimy. To może mnie zabić – to będę walczył z daleka, prawda? Sugeruję, abyś zawiesił sobie nad monitorem baner: „Dumnie zachęca do pasywnej gry od 2015 roku”. Wiecie co? Ja nie lubię snajpić, wolę atakować. To jest fajne. Weź odpowiedni okręt i zrób to samo. Naprawdę warto, nawet jak przez to nie będziesz super graczem.


P: Jakieś przemyślenia na temat Kremlina? Osobiście uważam że sigma jest za wysoka i powinna być na poziomie Sojuza, Alzacji czy Lyona.

O: To jest na granicy między: „trochę za duża”, a „za wcześnie ocenić”. Myślę, że potrzebujemy jeszcze trochę czasu na obserwację, a dopiero potem będziemy dostosowywać parametry. Okręt ten nie psuje gry, ma wyraźne słabości, ale być może troszkę jest przesadzony. Przygotowanie go do premiery było wymagające i został on użyty jako studium przypadku na Spotkaniu CCt w tym roku.


P: Jaki jest obecny stan „buildów” pod artylerię dodatkową dowódców pancerników, zwłaszcza jeśli chodzi o zainwestowanie w umiejętności takie jak ręczne sterowanie ogniem, zaawansowany trening artyleryjski czy Zapalnik zbliżeniowy OB – które trzeba wybrać, by takie ustawienie miało sens?

O: Nie najlepszy, ale mamy mnóstwo innych rzeczy do zrobienia zanim się tym zajmiemy. Naszym głównym problemem jest to, że takie ustawienie dowódcy jest zabawne, ale nie mają szans z ustawieniem „ultra optymalny pro unicumowym na kamuflaż”. Nie martw się – sam jestem fanem baterii dodatkowych i będę naciskał na kolegów, aż wprowadzimy usprawnienia. Jednak pamiętaj że zapalnik zbliżeniowy nie jest czym co jest konieczne – może być, ale nie musi.


P: Nie byłem aktywnym graczem, gdy do zdobycia były Missouri i Musashi, a teraz są one niedostępne. Czy będzie można je w jakiś sposób zdobyć?

O: Można je zdobyć jedynie przez SuperKontenery. W mojej opinii nie ma co na nie polować.


P: Rozmawiałem z wieloma kolegami o wypaleniu z powodu dużej ilości wydarzeń w grze i tempie dodawana następnych. Jakie jest oficjalne stanowisko WG w tym temacie?

O: Jest to raczej ważny temat naszych wewnętrznych rozważań, jest skomplikowany i szczerze mówiąc, częściowo... filozoficznej natury. Na przykład:

1. Czy zmuszamy graczy do uczestniczenia we wszystkich wydarzeniach, które tworzymy, samym tylko ich ofertą, nawet jeśli są w pełni opcjonalne?

2. Jak traktować skargi na temat wypalenia w kontekście aktywności graczy?

3. Jak zająć się takimi opiniami, pamiętając o ogólnej konkurencji trendach w branży?

I wiele innych pytań.

Myślę, że nie potrzebujemy oficjalnego stanowiska WG na ten temat. Powiem w ten sposób: bierz udział w wydarzeniach, które Ci się podobają. Nie bierz w tych, których nie lubisz. Celem tej gry jest dobra zabawa – bitwy, zdobywanie nowych okrętów itd. Nie zmuszaj się – to jest hobby, a nie praca. Jeśli masz chęć, to daj nam znać co lubisz i dlaczego, a czego nie lubisz i dlaczego. Weźmiemy to pod uwagę i dostosujemy się jeśli to możliwe, ale mając na względzie wszystkich graczy. To najlepszy wpływ na nas jaki możesz zrobić i to się liczy.


P: Jakich linie możemy się spodziewać w przyszłości? Mam na myśli nacje. Fajnie by było wiedzieć co planuje WG.

O: Sowieckie lotniskowce, Białoruskie krewetki bojowe, watykańskie atomowe okręty podwodne.

P.S. Przykro mi, ale w Q&A nie zapowiadamy nowych okrętów.


P: Dlaczego premiera Klebera i Mogadora została opóźniona o 2 aktualizacje zamiast jednej?

O: Aby rozciągnąć w czasie zawartość, zamiast wydawać wszystko jednocześnie i tracić mnóstwo potencjału i jednocześnie przeładowując graczy nowymi rzeczami do odkrycia. Jeszcze nie sprawdziliśmy jak działa to podejście, ale jak na razie wygląda na to, że będziemy to stosować częściej.


P: Co stoi za decyzją, że okręty podwodne będą tylko parzystych tierów (tak jak CV)?

O: Łatwiejszy MM, bardziej znaczący postęp między okrętami (każdy nowy poziom ma więcej różnic i sensu)


P: W jaki sposób wytłumaczysz, że dostęp do francuskiego legendarnego dowódcy nie tylko jest za dużym i czasochłonnym grindem, ale także trzeba być w najlepszej X% grupie graczy w Hall of Fame? To wyklucza dużą część graczy i poszerzą lukę między początkującymi/mniej zaangażowanymi graczami i hardcorowymi. Ta pierwsza grupa nie masz nas by dostać tego kapitana za darmo. Duże i ograniczone czasowo wydarzenie jest już trudne, a przed bieżącym wydarzeniem wystarczyło dobrze zaplanować grę by zdobyć nagrodę. Teraz trzeba konkurować jeszcze z innymi graczami. Mogę zrozumieć, że to następny krok do zachęcania graczy do kupowania kontenerów, ale powoli zbliżamy się do P2W, a tymczasem WG zawsze twierdziło, że ich gra to raczej P2P (Pay to Progress – płać za postęp).

O: Dzięki za to pytanie. Francuski kapitan, tak samo jak Kuzniecow, będą dostępni za kilka miesięcy bez ograniczeń czasowych – taki jest nasz plan i nie chcemy ograniczać liczby graczy, którzy go będą mieli. Kuzniecow będzie dostępny za węgiel około aktualizacji 0.8.9. Wzmożona aktywności graczy jest rzeczywiście potrzebna, a uzyskanie dowódcy jest tymczasowym przywilejem. Co do zalet i wad, dobrze... Twierdzę jednak, że:

1.Yamamoto i Halsey są dużo bardziej unikalni, ale dużo bonusów jest dostępnych w kampaniach

2. Ulepszeni dowódcy są normalnie dostępni w Zbrojowni

3. Patrząc z perspektywy nowego gracza nie jestem pewien, czy w porównaniu z podstawowym/ulepszonym kadłubem okrętu, sprzętem eksploatacyjnym, sygnałami i ulepszeniami, zauważy on różnicę w braku obecności tych dowódców.


Jednak dziękujemy za zwrócenie na to uwagi i będziemy się temu przyglądali.


P: Graf Zeppelin – myślę, że nie będzie zbyt kontrowersyjnie powiedzieć, że jest zrębany. Czy są plany zajęcia się nim, zwłaszcza po ostatnich zmianach w mechanice plot? Powiązane: czy bierzecie pod uwagę zastąpienie samolotów z rakietami, samolotami dokonującymi ataku za pomocą broni maszynowej? Wygląda na to, że ten okręt obecnie to pomieszanie kompromisów i być może stworzenie dla niego unikalnej mechaniki pozwoliło by w przyszłości wprowadzić unikalne niemieckie CV.

O: Szczerze to wraz z 0.8.7 z tego co widzimy (zarówno danych wynikających z gier jaki i opinii graczy) GZ ma się lepiej. Przyjrzymy się znów temu CV, ale potrzebujemy jeszcze trochę czasu by zebrać dane.


P: Aktualizacje 0.8.4, 0.8.5 i 0.8.6 razem powodowały duże nerfy CV. W rezultacie liczba grających tą klasą znacznie spadła w porównaniu z początkiem reworku na początku 2019 roku. Czy WG jest zadowolona z obecnej popularności lotniskowców?

O: Nie jesteśmy w pełni zadowoleni, ale wygląda na to, że 0.8.7 trochę pomógł, jednoczenie nie buffując niczego za bardzo. Będziemy się temu przyglądać. Nie potrzebujemy popularności CV, jaka było w 0.8.0, ale chcielibyśmy utrzymać populację CV powyżej wartości sprzed reworku.


P: Wielu graczy narzeka na zawartość Super Kontenerów, zwłaszcza sygnały które są łatwo dostępne do kupienia w Zbrojowni. Czy jest możliwe, że zawartość SK zostanie zmieniona?

O: Są do kupienia, za walutę, która nie jest za darmo. Porozmawiam o tym z zespołem, ale zwiększenie średniej wartości nagród w SK (np. więcej okrętów) będzie musiało oznaczać zmniejszenie szans na otrzymanie SK.


P: Czy kontenery Dunkierki będące w Zbrojowni pozwalają wylosować Gallanta?

O: Tak.


P: Czy limit 50 graczy w klanie zostanie zniesiony?

O: Nie mamy tego w planach z następujących powodów:

a) destabilizacja ekonomii ropy

b) wszystkie aktywności klanowe działają dobrze z limitem 30 osób w klanie, 50 jest już za dużą liczbą

c) to mogłoby zachwiać mechanikę doboru drużyn do bitew klanowych


P: Czy ekran ulepszeń dostanie takie same ulepszenia jak ekran sygnałów?

O: Częściowo jest to już zrobione. Ciągle pracujemy nad ulepszeniem interfejsu i zrobiliśmy wiele postępów w ostatnich kilku aktualizacjach, ale jest wiele pracy przed nami.


P: Czy jest jakaś szansa na dodanie rankingu Charlie do bitew klanowych?

O: Nie wiem. Jesteś pewny, że jest to bardzo potrzebne?

P: Dziwne pytanie – jak daleko w przyszłość pójdą okręty? 1900-19..? Z przyjemnością zobaczyłbym okręty z lat 80, jak przerobione pancerniki New Jersey/Wisconsin. Nie wyobrażam sobie dodania rakiet przeciwlotniczych, ale styl nowoczesnych okrętów jest wspaniały.

O: Obecnie, aż do przewidywalnej przyszłości, chcemy utrzymać się w przedziale czasowym „walk artyleryjskich”. W przyszłości.. któż wie gdzie zawiedzie nas podróż z WoWs.


P: Francuskie niszczyciele są prawie bezbronne wobec CV. Czemu nie daliście im Obrony plot?

O: Ponieważ są wystarczająco silne w innych aspektach, by to kompensować.


P: Wygląda na to, że ostatnio Kremlin dostał tajnego buffa i w obecnej aktualizacji ma dużo mniejszy rozrzut pionowym, co jest widoczne w 0.8.7 w porównaniu z 0.8.6. Zauważyło to nawet takie osoby jak Flamuu: https://clips.twitch.tv/IntelligentSoftParrotBleedPurple

O: Sprawdzę to, ale to wygląda na wielką teorię spiskową. Nie wprowadzamy ukrytych zmian w parametrach okrętów, jednocześnie szczerze wątpię by można było błędnie zmienić parametr konkretnego okrętu.


P: Czy jest jakiś powód, że na Gamescomie nie zapowiedzieliście japońskiej linii okrętów podwodnych?

O: Nie ma szczególnych powodów. Ogłosimy je jak będziemy gotowi.


P: Czy będzie opcja konwersji węgla w stal?

O: Nie. Stal jest najrzadszym zasobem, a węgiel bardzo dostępnym. Szczerze – to nie miało by sensu.


P: Wiem, że brzmi to śmiesznie, ale gdy projektujecie nowe okręty (albo balansujecie stare) bierzecie pod uwagę „wrażliwość na atak CV” jako element balansu całego okrętu?

O: Oczywiście, zwłaszcza, że duże zmiany w całkowitym balansie mechaniki plot są ciągle przeprowadzane na serwerze.


P: Jedną z rzeczy, na którą zwróciłem uwagę w bitwach klanowych jest duża ilość Władywostoków (i Leninów) używana w wyższych ligach, wynikająca z ich możliwości odbijania pocisków i sile artylerii. Mam wrażenie, że są dużo częściej używane niż inne okręty, czy to po prostu moje wrażenie i tylko trafiam na klany ich używające? Czy w przypadku, gdy okręt jest używany w bitwach klanowych dużo częściej niż inne, WG przygląda się statystykom po sezonie czy statystyki z bitew losowych mają większe znaczenie?

O: Statystyki z bitew losowych mają większe znaczenie, ale bierzemy pod uwagę statystki z bitew klanowych gdy balansujemy okręty T10. Nie ignorujemy tych danych, ale trzeba pamiętać, że okręty nie są balansowane tylko w oparciu o bitwy klanowe.


P: Jest całkiem oczywiste, że Sława nie będzie „alternatywnym, drzewkowym pancernikiem sowieckiego drzewka” (wynika to z ikony okrętu, posiadania przez nią stałego kamuflażu co wprost wskazuje, że będzie to okręt dostępny za stal/węgiel/żetony badań). Dlaczego porzuciliście oryginalny pomysł, aby była to alternatywa w drzewku?

O: Na razie Sława jest wstrzymana. Sam nie wiem co z nią będzie i kiedy.


P: Czy jesteście zadowoleni z interakcji pomiędzy FR DD a CV?

O: W aktualizacji 0.8.7 tak. Nie biorąc pod uwagę konkretnych zmian, nasze wysiłki koncentrują się nad ułatwieniem gry, bez dramatycznych zmian w efektywności między klasowej.


P: Wraz z ogłoszeniem dużej ilości amerykańskich pancerników premium, czy są obecnie plany stworzenia drugiej linii US BB? Jest to jedna z rzeczy o którą dużo osób prosi w komentarzach, ale nie otrzymaliśmy na to odpowiedzi.

O: Przykro mi, ale nie mogę na to pytanie odpowiedzieć, gdyż ogłaszamy nowe okręty czy zmiany w drzewkach w inny sposób (dev blog). Ale w teorii – jesteśmy otwarci na tego typu pomysły – więc kto wie? :)


P: Czy macie zamiar zrobić premierę okrętów podwodnych w styczniu 2020? Kiedy możemy się spodziewać zamkniętych i otwartych testów?

O: Przykro mi, ale sami będziemy wybierać tempo prac nad okrętami podwodnymi i w odpowiednim czasie pojawią się o tym ogłoszenia. Dużo zależy od wyników testów.


P: Czy zauważyliście, albo jakiś pracownik WG to zauważył, że wraz z potrzebą posiadania 5 okrętów T10 – wyeliminowaliście wielu weteranów z dostępu do Agencji Badawczej? Czy bierzecie pod uwagę zmianę tego limitu z 5 na 2 linie, albo usunięcie tego w ogóle? Z tego co czytam na forum i widzę u różnych graczy to część z nich chciałoby resetować linie, ale przez ten limit nie mogą. Wiem, że Agencja Badawcza została stworzona dla graczy, którzy mają już wszystko w grze, ale niektórzy gracze są tym samym zmuszanie do robienia czegoś czego nie chcą, aby móc brać udział w Agencji Badawczej.

O: To może być prawdą dla niektórych graczy. Jednak w ogólnej skali uważamy, że dostęp do Agencji Badawczej dla graczy, którzy nie mają większości okrętów T10 jest nieefektywny i nie ma sensu. Dlatego podnieśliśmy poprzeczkę, by niepotrzebnie nie rozpraszać graczy.


P: Czy macie w planach zmiany w WoWs, aby nie był takim frustrującym doświadczeniem przez złe bitwy (dla przykładu powrót do portu na początku bitwy po pojedynczym błędzie, albo gdy nie można zrobić dużo uszkodzeń w bitwie)?

O: Obawiam się, że ta część w dużej mierze zależy od graczy i ich umiejętności.


P: Czy są jakieś informacje o proponowanych zmianach w IFHE?

O: Ciągle w opracowaniu i to bardzo wstępnie. Na pewno nie w 0.8.8 czy 0.8.9 – z tego co wiem. Gdy wybierzemy/ustalimy ostateczny projekt wtedy podzielimy się z wami wiadomościami. Do tego czasu można tylko teoretyzować.


P: Cześć Phil! Mam dwa duże pytania:

a) jak się masz dzisiaj?

b) jak idzie regrind niemieckich BB?

O: Lol. Jest dobrze. Jestem bardzo zadowolony, zresetowałem linię japońskich niszczycieli artyleryjskich i niemieckie pancerniki – jestem teraz na Kitakaze i Gneisenau. Czekam na Bismarcka, a jeśli chodzi o Kitakaze to jeśli masz założone odpowiednie sygnały, to nie ma co narzekać: https://i.gyazo.com/a42ffcfbdb48f38567fdcf5bf60bfa47.png


P: Czy moglibyście wzmocnić większość niemieckich BB, tak jak zrobiliście to z wytrzymałością US BB, czy siłą uszkodzeń japońskich DD? Nie mają specjalnego sprzętu jak naprawka Massachusetts, czy dział zagłady Kremlina, a ich przeżywalności cierpi z powodu braku ochrony przeciwpożarowej. Dodatkowo ich działa są frustrujące aż do Kurfursta. Może ulepszenie rozrzutu albo wyższa sigma?

O:Na pewno nie wzmocnimy „większości” niemieckich BB, ponieważ tego nie potrzebują. Tak, dobrze zrozumiałeś – nie potrzebują dużych buffów – możesz mnie za to znienawidzić, ale to jest fakt. I to moja opinia – gracza uwielbiającego niemieckie pancerniki. Radzą sobie w bitwach nieźle, są popularne, a fakt że niektórzy gracze twierdzą, że nie są konkurencyjne albo są przestarzałe, niestety nie usprawiedliwia większych buffów (co po prostu za bardzo je wzmocni). Przyjrzymy się nim i postaramy się poprawić jakość gry tymi okrętami, ale nie spodziewajcie się nic ponadto. W obecnym stanie są w porządku.


P: Co sprawiło, że wypuściliście Smoleńsk po pierwszej fazie testu. Bardzo mało testerów uważało, że jest gotowy do premiery (włączając mnie), spodziewaliśmy się jeszcze jednej sesji testowej.

O: Były dwie sesje. Zmniejszyliśmy zasięg dział z 15,6 do 13,8 po pierwszym teście. Mimo to, jest jedna rzecz dotycząca Smoleńska: może być denerwujący w pewnych wypadkach (na tym samym poziomie co „Yamato przebija mnie od dziobu” czy „Minotaur robi sito z moich nadbudówek będąc ukryty w dymie), ale nie ma dowodów że jest OP.

Ustalmy parę faktów. Okręt jest OP jeśli pozwala graczowi o tych samych umiejętnościach osiągnąć lepsze rezultaty w porównaniu z innymi okrętami w grupie. Użyje tutaj prostego przykładu: popatrzmy na WR (współczynnik zwycięstw) i weźmy 3 graczy:

1. Gracz A ma 40% średniego WR

2. Gracz B ma 50% średniego WR

3. Gracz C ma 60% średniego WR


Porównajmy ogólny WR z tym WR jaki osiągają na Smoleńsku i zdefiniujmy jego OP:

a) A: 40% WR / B:50% WR / C: 60% WR – idealnie zbalansowany – osiągnięcia na okręcie są praktyczne identyczne ze średnimi.

b) A: 50% WR / B: 60% WR / C: 70% WR – OP, okręt podbija wyniki każdego gracza – osiągają na mi dużo lepsze wyniki niż średnio.

c) A: 30% WR / B: 40% WR / C: 50% WR – UP (under performing) odwrotność OP – każdy gracz osiąga gorsze wyniki niż na innych okrętach ,

d) A: 45% WR / B:50% WR / C: 55% WR – podkręcony dla słabszych graczy, ale lepsi gracze nie mogą na mi osiągnąć dobrych wyników ;

e) A: 30% WR / B: 50% WR / C: 70% WR – mocno podkręcony dla mocnych graczy, ale słabi gracze mają poważne problemy z jego opanowaniem

Teraz rozumiecie założenia. A teraz fakty.

Po pierwszym teście (składającym się z CC, CST, ST i devsów) rozkład WR wyglądał tak:

https://i.gyazo.com/d20f263669b32d3a47a4136980147d8c.png

A całkowitych uszkodzeń tak:

https://i.gyazo.com/d91e803fe5bbdf1eb521233805f78c95.png


Jak widać, Smoleńsk jest w ogonie krążowników T10 podczas testów. W żadnej grupie graczy nie jest OP. Obecnie jego WR po premierze wynosi 52% co jest całkowicie normalne dla wszystkich nowych okrętów T10 – do czasu aż więcej graczy go uzyska.

Nic nie wskazuje na to, że jest zepsuty. Jest nowym okrętem i mocno pożądanym co może wpływać na jego działania w bitwach. W moje opinii musimy mu się przyjrzeć po 1,2 miesiącach gry, zobaczyć, jak gracze się uczą jego stylu gry i sprawdzimy czy będzie potrzeba zmian w jego parametrach czy „odczuć z gry nim/przeciwko niemu”.

Czemu miał tak szybką premierę, mimo wątpliwości testerów? Po prostu tak wyszło z testów – gdybyśmy mieli wątpliwości – było by więcej testów.


P: Czy WG ma plany zwalczania problemu z botami? Czy jakaś grupa wykrywa i banuje takich graczy? Jak możemy pomóc, jeśli nie jest tak prosto zaraportować bota?

O: Dzięki współpracy z graczami zaczęliśmy aktywnie zawieszać/banować konta podejrzane o bycie botem już kilka miesięcy temu. Jest paru naszych pracowników, którzy się tym zajmują. Jeśli traficie na jakieś podejrzane zachowania to nie wstydźcie się i zgłaszajcie to do Wsparcia – trafi to do sprawdzenia. Trochę liczb: po ulepszeniu naszej pracy zeszliśmy z 250 podejrzanych kont tygodniowo do 5-10 na serwerze ASIA, jak widzicie tam był największy problem. Na innych serwerach problem praktycznie przestał istnieć. Tak przy okazji – tygodniowy ban był wystarczający i większość zawieszonych kont zaczęła zachowywać się jak ludzie a nie boty.


P: Czy braliście pod uwagę zmniejszenie ilości punktów dowódcy za umiejętność „Zmasowany ognień plot” z obecnych 4 punktów?

O: Nie. Mieliśmy takie pomysły i wątpliwości jeśli chodzi o „Zaawansowany trening artyleryjski”, ale nie jeśli chodzi o „Zmasowany ogień plot”.


P: Pewnie to pytanie padało już milion razy, ale nadal nie znam na nie odpowiedzi. Czemu Japończycy mają tylko jednego specjalnego dowódcę?

O: Jestem pewien, że tacy dowódcy będą pojawiać się dla różnych nacji. Po prostu dodajemy ich w naszym tempie. Nie ma zasady: „nie robimy więcej japońskich dowódców”


P: Gdy przyglądacie się wydajności okrętów to czy ustalacie pewne okresy, w których to sprawdzacie? Dla przykładu Tirpitz – czy patrzycie na to jak daje sobie radę w ostatnim roku, czy też bierzecie wszystko od premiery?

O: Bierzemy pod uwagę tylko odpowiedni okres, np. ostatnia aktualizacja. Nie ma sensu przyglądać się statystykom z ostatniego roku – niewiele one mówią o wydajności okrętu, ale możemy na nie rzucić okiem aby zobaczyć dynamikę zmian.


P: Dlaczego nerf IFHE został zepchnięty w dół kolejki? Szybkostrzelność spammerów pociskami OB jest bardzo toksyczna dla gry i trzeb się nią zająć tak szybko jak to możliwe.

O: Nie uważamy, że to źle i trzeba na szybko wprowadzić zmiany, to zależy od perspektywy. Te zmiany będą dość poważne i nie chcemy się z nimi spieszyć – wolimy dobrze przetestować i właściwie je dograć.






Komentarze

Ten wpis nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy i dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz

Twój nick

Treść komentarza