Trał parawanowy (paravane)
Jako że mamy okres urlopowo- wakacyjny nawiążę tym razem do atrybutu prawdziwego plażowicza jakim jest parawan, a przypadkowo tą samą nazwę nosił wynalazek stosowany bojowo w marynarkach wojennych całego świata.
Paravane został opracowany przez oficera Royal Navy Dennistouna Burney'a podczas I Wojny Światowej.
Była to wersja trału morskiego- holowanej za okrętem boi/pływaka którego zadaniem było niszczenie lub częściej odholowanie miny morskiej po odcięciu minliny (liny która utrzymywała minę na stałej pozycji w odpowiednim zanurzeniu pod wodą).
W odróżnieniu od typowego trału, paravane znajdował się na dziobie okrętu (później również wzdłuż burt) i składał się z lin (łańcuchów) na końcach których umieszczane były specjalne pływaki wyposażone w przecinaki.
Pływaki te były "holowane" po obu stronach okrętu i w razie napotkania minliny przez linę poszukującą ta ześlizgiwała się i natrafiała w końcu na mechaniczne przecinaki w pływakach.
Rozwiązanie to stosowane było na okrętach różnych klas (od niszczycieli po pancerniki) aż do II Wojny Światowej. Szczególnie na okrętach liniowych stanowiło zasadniczo jedyną osłonę przed minami morskimi.
Poważną wadą systemu paravane stanowił fakt że by utrzymać pływaki w optymalnej odległości od kadłuba okrętu, ten nie mógł płynąć maksymalną prędkością (stosowano różny ciężar pływaków- od lekkich, używanych na okrętach transportowych, poprzez ciężkie na okrętach liniowych, oraz specjalne zaprojektowane kształtem dla niszczycieli i krążowników).
Wynalazek był stosunkowo prosty, i mógł być używany wielokrotnie, jednak jego skuteczność okazała się w praktyce ograniczona.
Zastosowanie na szeroką skalę min magnetycznych podczas II Wojny Światowej spowodowało rezygnację z trałów parawanowych.
Liny parawanowe możecie znaleźć na wielu modelach okrętów przedstawionych w World of Warships.
Schematy konstrukcyjne pływaków
Schemat konstrukcyjny pływaka
USS "Missouri" -pancernik typu Maine, z widocznymi linami parawanowymi
HMS "Royal Oak"
USS "Pennsylvania"- widoczne na dziobie liny trału parawanowego
HMS "Howe"
Włoski "Conte Di Cavour" oraz "Giulio Cesare". Widoczne liny paravane.
Przykład angielskiego pływaka paravane z 1919 r.
Pływak spuszczany od strony burty z pokładu USS "New Mexico". 1944 r.
Współcześnie zachowany pływak na pokładzie okrętu- muzeum USS "Texas"
Film z 1940 roku pokazuje proces trałowania min, widoczne m. in. holowany trał morski, ale też przecinaki oraz pływaki
Bibliografia;
Angus Konstam, Brytyjskie Pancerniki 1914-1918 (1) Pierwsze drednoty
Lewerence Burr, Brytyjskie Krążowniki Liniowe 1914-1918
Mark Stille, Amerykańskie Pancerniki Standardowe (1)
Zdjęcia;
https://www.naval-encyclopedia.com
Zapraszam na fanpage Szparagusa https://www.facebook.com/szparagus1
thunderspite
Wielkie dzięki za ten artykuł! Zawsze mnie trapił temat trałowania, a jakoś na niego nie trafiłem w publikacjach, które miałem w swoich łapkach :) Pozdrawiam!