
"Klucz do zwycięstwa" - poradnik jak grać lepiej - część 1
Wstęp
Wielokrotnie gracze pytają o to co robić, by lepiej grać. Dlatego też postanowiłem napisać kilka w miarę krótkich i przystępnych poradników na co zwracać uwagę w grze, aby nasze wyniki były lepsze. WoWs jest specyficzną grą, w której dużo mniej liczy się refleks czy opanowanie sterowania, a więcej planowanie, znajomość map czy parametrów okrętów i ogólna „świadomość sytuacyjna”. Stąd też ta seria artykułów, w których postaram się omówić te elementy, które mają znaczący wpływ na wyniki osiągane w grze.
Klucz do zwycięstwa – minimapa.
Dziś część pierwsza – i jeden z najważniejszych, a czasem wręcz niedocenianych elementów – minimapa. Większość dobrych graczy bezustannie obserwuje sytuację taktyczną na minimapie i właśnie do niej dopasowuje swoje działania. Na jej podstawie można określić czy już czas na atakowanie, czy być może na zmianę flanki, a może pora zaprzestać ognia i zniknąć z oczu wrogim jednostkom. Jest to niedocenione przez wielu źródło wiedzy i jeden z bardzo ważnych elementów „świadomości sytuacyjnej” będącej kluczem do zwycięstwa.
1. Podstawy.
Minimapa umieszczona jest domyślnie w prawym dolnym rogu ekranu i nie zajmuje ona tam za dużo miejsca:
Minimapa ma zestaw wskaźników pomagających w zorientowaniu się na mapie.
Po pierwsze są to wszelkiego rodzaju zasięgi naszego okrętu – od zasięgu wykrywalności, przez zasięg działania wszelkiego uzbrojenia – dział baterii głównej, dodatkowe, dział plot., torped, samolotów ZOP czy Nalotu w przypadku niektórych jednostek.
Po drugie jest tam zaznaczony stożek widoczności – nieco jaśniejszy obszar odpowiadający kątowi widoczności i maksymalnemu zasięgowi wyświetlania wrogich jednostek. W klasycznych bitwach ma on mniejsze znaczenie, ale w przypadku wystąpienia zdarzeń pogodowych ograniczających widoczność – nie jest bez znaczenia.
Po trzecie wyświetla informacje o wrogich jednostkach: klasę okrętu i jego obecny kurs, a dodatkowo może wyświetlać nazwę okrętu. Jeśli wykryty okręt przestanie być wykrywany, na minimapie pozostanie białe oznaczenie jego ostatniej pozycji. Na minimapie widoczne są też eskadry lotnicze.
Po czwarte na minimapie widać też zaznaczone małym okręgiem miejsce, w które aktualnie celujemy.
2. Ustawienia
Domyślnie minimapa jest dość mała, dlatego należy ją powiększyć za pomocą klawisza „+” - moje doświadczenie mówi, że dobrze to zrobić do prawie maksymalnego rozmiaru (maksymalny rozmiar nieco zasłania celownik w trybie lornetki). Dzięki temu będzie ona czytelniejsza. Jeśli rozmiar nam nie odpowiada zawsze można go zmniejszyć za pomocą klawisza „-”.
Poniżej widać, że maksymalny rozmiar minimapy zasłania nieco celownik w trybie lornetki:
Kolejną rzeczą jaką należy sobie włączyć jest „Nazwy okrętów” - ma to niebagatelne znaczenie dla rozróżniania jednostek poza zasięgiem wyświetlania, a także umożliwia szybkie rozeznanie się w położeniu obecnym (i byłym) wszystkich wrogich okrętów.
Ustawienia zasięgów – tutaj jest duża dowolność i możliwość przypisania każdej jednostce w swoim porcie innych wyświetlanych zasięgów: gdy okręt polega na radarze – wtedy wybieramy zasięg działania radaru, jeśli okręt posiada przydatną baterię dodatkową – wtedy włączamy sobie dla niego ten parametr. Włączenie wszystkich powoduje, że minimapa staje się nieczytelna. Zatem warto ustawić sobie tylko te zasięgi, które są dla nas na danej jednostce przydatne.
Takie parametry jak przezroczystości kół i wody – raczej zależą od indywidualnych upodobań – pozostawiam to w gestii każdego gracza. To samo dotyczy się obracania minimapy – jedni gracze wolą ją ustawioną na stałe, a inni jak obraca im się w zależności od położenia okrętu.
3. Jak korzystać z minimapy
Minimapa ma kolosalne znaczenie dla przebiegu gry. To właśnie na niej możemy się zorientować, gdzie znajdują się wrogie jednostki, w którą stronę płyną, czy gdzie budują lokalną przewagę, a gdzie jest ich mniej. Zatem jej obserwowanie jest kluczowym elementem całej rozgrywki. Dodatkowo to dzięki niej możemy np. określić gdzie znajdują się niewykryte wrogie jednostki – porównując obszar z którego można nas wykryć z ukształtowaniem mapy (wyspy, dym itp.) jesteśmy często w stanie przewidzieć gdzie znajduje się wróg. Dodatkowo przydają się tutaj znaczniki pozostawione na minimapie przez wykryte chwilowo jednostki. Jeśli np. niszczyciel został choć przez sekundę wykryty – pojawi się znacznik jego ostatniej pozycji. Jeśli to jedyny niszczyciel w grze, a jest po drugiej stronie mapy – wtedy wiemy, że raczej szybko się nie pojawi na naszej flance. To samo dotyczy się reszty jednostek – a dzięki nazwom można szybko zorientować się, gdzie (oczywiście w przybliżeniu) znajduje się wszystkich 12 wrogich okrętów (o ile wcześniej zostały wykryte).
Ponieważ znaczniki nie posiadają informacji, kiedy dany okręt zniknął z widoku sojuszników – warto dość często zerkać na minimapę by mieć jak najnowsze informacje o położeniu wroga.
Kolejną bardzo przydatną funkcjonalnością jest kurs wrogiej jednostki – na podstawie jego ruchu możemy dość dobrze przewidzieć, czy płynący do nas burtą będzie zmieniał kurs w naszym kierunku czy wręcz przeciwnie i w to miejsce strzelać w przypadku dużych odległości. A jeśli dodamy do tego znacznik miejsca trafienia salwą – mamy bardzo dobre narzędzie do celowania w okręty płynące kursem innym niż równoległy do nas.
4. Celowanie za pomocą minimapy.
Przydatny jest tutaj znacznik miejsca trafienia salwą – to bardzo dobre narzędzie do celowania w okręty płynące kursem innym niż równoległy do nas. Dość często trudno określić jak dużą poprawkę należy odłożyć jeśli wróg odpływa od nas pod kątem np. około 40° - wystarczy jednak wtedy rzucić okiem na minimapę i tak ustawić wysokość podniesienia dział, by okrąg celownika na minimapie pokrył się z linią kursu wrogiego okrętu.
Tak samo można zrobić w przypadku jeśli okręt nie jest wyświetlany (z powodu braku zasięgu – sztorm lub wykrycia przez sojuszniczy radar) – można ustawić miejsce trafienia z odpowiednim wyprzedzeniem przed symbol jednostki na minimapie i da się wtedy całkiem nieźle trafiać niewidoczne okręty.
Ta metoda bardzo dobrze się sprawdza jeśli wróg ukryje się w dymie. Zniknięcie okrętu, w który celowaliśmy (był zaznaczony jako nasz cel) powoduje, że nasze działa celują dalej niż w rzeczywistości jest wrogi okręt – należy wtedy za pomocą minimapy wprowadzić korektę podniesienia dział i z pomocą ostatniej pozycji na minimapie próbować trafić niewidocznego w dymie wroga.
Widok na punkt celowania w przypadku, gdy widzimy wroga - wyraźnie widać że jest na środku sylwetki:
Widok, gdy okręt zniknie w dymie - bez korekcji podniesienia dział widać znacznik celowania za sylwetką okrętu - wtedy pociski w niego nie trafią:
Znacznik celowania po korekcji wysokości na minimapie umożliwiający trafienie - pokrywa się z sylwetką okrętu na minimapie:
5. Podsumowanie.
Zawsze pilnuj minimapy – jej obserwacja jest niezbędna by zorientować się w przebiegu bitwy. Daje ogrom informacji o poczynaniach sojuszników i wrogów, a ponadto bardzo ułatwia celowanie i korygowanie ognia. Obserwuj minimapę prawie cały czas – nawet między kolejnymi salwami oddawanymi w kierunku wroga.
Kontynuuj czytanie

"Klucz do zwycięstwa" - poradnik jak grać lepiej - część 2
Część 2 poradnika jak lepiej grać - Parametry okrętów
Czytaj dalej
szparagus1
kawał dobrej roboty
darioess
kopalnia wiedzy dla tych co chcą się czegoś nauczyć. 11/10 :)
Jastpa
Nic tylko się uczyć, super!
Tan_Ellion
Dobra robota +1
yamamoto61_accurate
Świetna robota opisu minimapki i z jej korzystania