
"Klucz do zwycięstwa" - poradnik jak grać lepiej - część 2
Klucz do zwycięstwa – poznaj wroga
Kolejnym elementem będącym podstawą zwycięstwa jest znajomość okrętów w grze. Wybitni gracze mają w pamięci parametry większości okrętów występujących w grze. Pamiętają zasięgi, wykrywalności, opancerzenie, czas działania i dostępność sprzętu eksploatacyjnego itd. itp. Na całe szczęście na początek nie trzeba znać tego wszystkiego. W tej części dowiecie się na co zwracać uwagę i jakie parametry okrętów dobrze jest znać.
1. Podstawy.
Każdy okręt w grze charakteryzuje się kilkoma podstawowymi parametrami: Żywotność, Artyleria, Torpedy, Atak lotniczy, Obrona plot., Manewrowość i Kamuflaż. Wszystkie te parametry podane są w ocenie ogólnej od 0 do 100. Problem w tym, że sama metoda obliczania takiego opisowego parametru nie jest dokładnie nigdzie opisana. Zatem jest to ocena bardzo ogólna i służąca wyłącznie do zaznaczenia czy dany parametr jest bardzo dobry (bliski 100) czy taki sobie (np. 20).
Do tego każda kategoria jest rozwijana i tam można zobaczyć całą masę szczegółowych parametrów – np. kategoria: Manewrowość zawiera informacje o maksymalnej prędkości, promieniu skrętu i czasu przestawiania steru. Na całe szczęście znanie wszystkich tych cyferek nie jest niezbędne i bez tego można grać całkiem dobrze. Jadnak by grać większość z nich trzeba choćby mniej więcej zapamiętać.
2. Parametry na które warto zwrócić uwagę.
Żywotność – parametr raczej nie potrzebny do pamiętania, gdyż po pierwsze: możemy go zobaczyć w czasie bitwy, a po drugie: dość dynamicznie potrafi się zmieniać w czasie jej trwania. Należy jednak kontrolować w czasie bitwy stan Punktów Wytrzymałości swojego okrętu i porównywać z wrogimi jednostkami w zasięgu. Gdy mamy dużo mniej niż przeciwnik – czasem warto powstrzymać się od strzału i zniknąć, odzyskać nieco PW i ponownie wejść do walki niż dać się zatopić. Znajomość PW każdego okrętu pomaga stwierdzić, czy dany gracz ma wybrany perk zwiększający Żywotność – jego okręt ma wtedy nieco więcej PW.
Artyleria – podzielona jest na dwie podsekcje - artyleria główna i dodatkowa. W tej pierwszej należy zwrócić uwagę na kaliber - od niego zależy penetracja pocisków OB i niewrażliwości na rykoszet (z ang. overmatch) pocisków PP. Zasięg na początku należy pamiętać tylko ogólnie – niszczyciele zwykle mają do 10km, krążowniki około 15km, a pancerniki ponad 20km. Zaawansowany gracz będzie pamiętał większość zasięgów i może to wykorzystać wybierając taki zasięg walki, by przeciwnik nie miał go w zasięgu.
Ważnym do zapamiętania parametrem jest szybkość przeładowania. Pozwoli on na wybranie dobrego momentu do zmiany kierunku, w którym płynie nasz okręt. Jeśli damy się złapać burtą do pancernika, który właśnie skończył przeładowywać – wtedy szybko możemy wrócić do portu.
Jeśli chodzi o baterię dodatkową wystarczy zapamiętać właściwie jeden parametr – maksymalny zasięg takiej artylerii. W dodatku należy pamiętać, że istnieje tylko kilkanaście okrętów w grze, które mogą efektywnie z takiej artylerii skorzystać: głównie są to niemieckie pancerniki i część amerykańskich. Jednak jest też kilka krążowników, które mogą dodatkową artylerią dość mocno namieszać.
Torpedy – tu kluczowe są dwa parametry – po pierwsze zasięg, którego znajomość może nam pomóc trzymać się w odpowiedniej odległości od przeciwnika, a po drugie szybkość przeładowania, co pozwoli nam w odpowiednim momencie dokonać zwrotu. Gracze znający ten drugi parametr potrafią odczekać odpowiednią ilość czasu, a następnie wykonać manewr unikając całkowicie wrogiej salwy. Z pokładu niszczyciela wygląda to wtedy na jakiś typ oszustwa – okręt płynął jak po sznurku, niszczyciel wystrzelił torpedy, a wrogi okręt dosłownie kilka sekund później zmienił kurs.
Bardzo dobry gracz zapamięta także prędkości torped i zadawane przez nie uszkodzenia – co pozwoli w krytycznej sytuacji określić czy może warto przyjąć na burtę torpedę zamiast salwy z pancernika.
W przypadku torped należy też zapamiętać, jakie jednostki są w nie wyposażone. Prawie wszystkie niszczyciele je posiadają, to samo dotyczy większości krążowników, jednak w pancerniki z wyrzutniami torpedowymi są nieliczne i jeśli się ich nie zna – mogą sprawić bardzo przykrą niespodziankę puszczając nam w burtę salwę zabójczych rybek.
Atak lotniczy – to dość nowy rodzaj uzbrojenia, który znajduje się obecnie na wyposażeniu krążowników holenderskich, a także jako samoloty Zwalczania Okrętów Podwodnych. Tu najważniejsze jest zapamiętanie zasięgu, z którego możemy zostać zaatakowani. Ponieważ czas ataku jest długi – zwykle mamy dość dużo czasu na taką zmianę kursu, by nie zostać trafionym.
Artyleria plot. - jedna z tych grup, które choć wypełnione masą liczb, nie ma większego znaczenia na przebieg bitwy. Tu można posiłkować się ogólnym wartością. Jednostki dzieli się na te, które mają bardzo dobrą obronę plot. i pozostałe. Ma to znaczenie wyłącznie w przypadku grania lotniskowcami. Grając lotniskowcem omijamy z daleka te okręty, które mają potężną obronę plot. i atakujemy je tylko w ostateczności. Zasięg działania obrony plot. nie jest zbyt ważny, gdyż zanim wlecimy samolotami w jej zasięg działania zwykle okręt zaczyna strzelać „ostrzegawczo” kilkaset metrów wcześniej.
Manewrowość – tu najważniejszą do zapamiętania jest maksymalna prędkość. Ma ona ogromne znaczenie przy celowaniu na dużych odległościach – inną poprawkę należy odłożyć jeśli strzelamy do okrętu w odległości 15km jeśli on płynie z prędkością 20 węzłów, inną przy prędkości 30 węzłów, a są jednostki które płyną z prędkościami 50 węzłów. Pozostałe parametry mają mniejsze znacznie – a właściwie początkowo można o nich wcale nie pamiętać, gdyż promień skrętu i czas przestawiania steru mają znikomy wpływ na to co się dzieje w bitwie. Jeśli chcecie grać lepiej – dobrze zapamiętać te parametry – będziecie wiedzieć, który okręt zgrabnie i szybko wyminie pociski, a który raczej nie zdąży zrobić manewru.
Kamuflaż – tu warto zapamiętać głównie zasięg wykrywalności z powierzchni – ma on kolosalne znaczenie w przypadku niszczycieli. To ten parametr od którego zależy, kto kogo wcześniej zobaczy i zacznie strzelać. Nawet w wypadku pancerników nieocenione jest zapamiętanie tych jednostek, które mogą się niepostrzeżenie zbliżyć do naszego okrętu na niewielkie odległości (np. 12km) i zdmuchnąć całe nasze PW w jedne dobrze wymierzonej salwie. Zapamiętanie wszystkich zasięgów pozwala bardzo dobrym graczom określić jakie jednostki nie zostały jeszcze wykryte, a w przypadku wykrycia naszego okrętu – jaka wroga jednostka mogła to zrobić (ma mniejszy zasięg wykrycia niż my).
3. Generalizowanie i wyjątki.
Ponieważ obecnie w grze jest ponad 500 okrętów zapamiętanie wszystkich parametrów (nawet tych niezbędnych) jest prawie niemożliwe. Zatem dużo łatwiej podzielić sobie okręty na ogólne kategorie i zapamiętać wyjątki. Dla przykładu można zapamiętać, że maksymalny zasięg artylerii dodatkowej to około 10 – 12 km i dotyczy głównie niemieckich pancerników. Ponadto można zapamiętać, że np. amerykański pancernik Massachusetts też wchodzi do kategorii okrętów z dość dobrą artylerią pomocniczą, a z krążowników warty zapamiętania jest włoski Napoli.
Podobnie ma się do zapamiętania, że takie niszczyciele jak Friesland, Ragnar czy Groningen są wyjątkiem i nie posiadają torped i nie mogą wykonać ataku tego typu uzbrojeniem. Ogólnie warto zapamiętywać parametry okrętów, które najczęściej występują w grze, na później zostawiając sobie jednostki, które występują okazyjnie lub prawie wcale.
4. Podsumowanie.
Im więcej podstawowych parametrów zapamiętacie tym lepiej. Jeśli gracz wie, że pancernik X jest wyjątkiem i może pędzić prawie 40 węzłów to już w pierwszej salwie odłoży odpowiednią poprawkę i trafi. Jeśli będzie wiedział, że niszczyciel Y przeładowuje 50 sekund, jego torpedy na maksymalny zasięg płyną około 30 sekund – to po odmierzeniu 60 sekund wykona manewr i wyminie wrogą salwę. Przykłady można mnożyć, ale to co najważniejsze to wiedza, który okręt jakimi parametrami się charakteryzuje.
Kontynuuj czytanie

"Klucz do zwycięstwa" - poradnik jak grać lepiej - część 3
Część 3 poradnika jak lepiej grać - Ekran ładowania do bitwy
Czytaj dalej
Komentarze
Ten wpis nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy i dodaj swój komentarz!