
Discord Q&A Mapy i tryby gry maj 2022 roku - część 1
Tempo wprowadzania nowych map w ciągu ostatnich kilku lat jest niesamowicie wolne. Czy jest jakieś wąskie gardło w procesie tworzenia nowych map, czy WG po prostu nie widzi sensu w tworzeniu nowych?
To prawda, że tempo wprowadzania nowych map było kiedyś szybsze. Głównym powodem zmian w tempie jest to, że krótko po premierze WoWs miał relatywnie mało map, zatem musieliśmy szybko rozszerzyć pulę dostępnych możliwości. Obecnie mamy dobrą ilość różnorodnych map (34, nie licząc tymczasowych trybów) stąd też tworzenie nowych nie jest na liście naszych priorytetów. Mimo to chcemy kontynuować pracę nad nowymi mapami i planujemy wprowadzać je w tempie 1-2 co roku.
Z powodu dość licznych negatywnych opinii (głównie od pro graczy), bierzecie pod uwagę przerobienie trybu Epicentrum tak, by gra nie miała tempa toczącej się kuli śnieżnej i trwała średnio dłużej (zamiast usuwać całkowicie ten tryb)?
Właściwie, z naszego punktu widzenia, głównym problemem Epicentrum nie było tempo bitew, ale fakt że 24 okręty skupiały się w jednym punkcie. To w rezultacie znacząco obniżało różnorodność rozgrywki i zwiększało gęstość interakcji pomiędzy okrętami, powodując że ten tryb nie satysfakcjonował większości graczy. W końcowej fazie bitwy w nowym trybie Wyścigu zbrojeń – następcy Epicentrum – gracze muszą zdobyć jeden obszar kluczowy w centrum mapy. Jednak tryb Wyścigu Zbrojeń nie ma problemów Epicentrum – kluczowy obszar pojawia się tylko w końcowej fazie bitwy, gdy gracze są już rozproszeni po całej mapie, a ilość aktywnych okrętów jest znacząco zmniejszona. Odpowiadając na pytanie – obecnie nie mamy planów zmian w trybie Epicentrum i jego powrotu do gry. Obecnie skupieni jesteśmy na rozwoju nowych trybów gry.
Czy możecie się podzielić statystykami szczególnie niezbalansowanych map, jakie są różnice w współczynniku zwycięstw pomiędzy punktami startowymi? Czy mapa Ocean jest niezbalansowana? Na przykład faworyzuje jedną ze stron?
Idealnym współczynnikiem zwycięstw dla każdej strony w bitwach losowych jest 50% i na większości map to mniej więcej osiągamy. Dla przykładu w ostatnim miesiącu mapami z szczególnie różniącymi się współczynnikami zwycięstw w zależności od wylosowanej strony są „Światła północy” i „Ocean”, gdzie północny punkt startowy ma współczynnik zwycięstw 51,8%. Jednak taka różnica w współczynniku zwycięstw jest statystycznie bez znaczenia, ponieważ współczynnik zwycięstw dla każdej drużyny nie jest stały. Zmiany w zależności od punktu początkowego wahają się nawet w granicach 2-3% i jest to normą w balansie gry. Dlatego nie mamy teraz mapy, w której jedna ze stron dużo częściej zwycięża. Oczywiście będziemy nadal monitorować te statystyki i wprowadzać zmiany w razie konieczności.
Minęło prawie 7 lat od czasu, gdy gra opuściła zamknięty testy i 20 lat od czasu premiery silnika Bigworld. Silnik ten jest wykorzystywany praktycznie przekraczając swoje limity poprzez dodawanie nowych okrętów, map i przeróbek starych. Czy jest możliwe by silnik został wkrótce zmieniony na nowy, tak jak w przypadku WoT?
Stale ulepszamy nasz silnik. Dla przykładu system wody lasów czy widoczności został całkowicie przepisany. Pojawił się podwodny świat. Gra przeszła na DX11. Obecnie wprowadzamy nowy system animacji. Właściwie to każdy system został zmieniony i już teraz jest to całkiem inny silnik niż na początku. Obecnie więcej technologicznych zmian jest na różnych etapach gotowości do wprowadzenia w celu zwiększenia wydajności i przejścia gry na kolejny poziom efektów wizualnych. Rozumiemy, że stopniowe zmiany nie są tak spektakularne, ale wprowadzamy zmian jak tylko są gotowe. Potencjał rozwoju w naszym silniku jest nadal duży. W tej chwili widzimy, że ograniczenia nie są po stronie silnika, a raczej po stronie potrzeby wspierania szerokiego wachlarza sprzętu komputerowego u naszych graczy. Wiele efektywnych rozwiązań nie jest możliwa do wprowadzenia na sprzęcie sprzed 6-7 lat, co stanowi większość tego czym dysponują nasi gracze. Jeśli chodzi o porównanie silników WoWs z WoT to znaczące różnice wynikają z skali map i fakcie, że WoWs znaczącą ilość zasobów zużywa do renderowania morza. Te kluczowe aspekty wpływają na resztę rozwiązań używanych w naszym silniku i rożni go od silnika WoT.
Czy deweloperzy są zainteresowani powrotem nocnych bitew na mapach takich jak operacja Kwiat Wiśni?
Jak pisaliśmy w ostatnim Q&A mamy pomysły na wprowadzenie efektów nocy na mapach. Jednak obecnie nie mamy konkretnych planów wprowadzenia tego jako „mechaniki gry”. Wynika to z faktu, że ograniczona widoczność działa bardzo dobrze w systemie zmian pogody. Mimo to w przyszłości myślimy o dodaniu/ulepszeniu nowych efektów podobnych do pogody. Być może bitwy nocne staną się częścią tych zmian.
Czy jest możliwe wprowadzenie większej ilości trybów PvE dla okrętów T8, T9 i T10? Czy planujecie rozwijać więcej trybów PvE dla wyższych tierów? Czy możemy spodziewać się wprowadzenia nowych operacji?
W tym roku powrócą operacje wycofane z gry. Planujemy nie tylko ich powrót, ale także sprawienie by – tak samo jak już istniejące operacje – były dostępne dla okrętów różnych tierów (na początek będą to okręty T6-T8). Jednocześnie okręty botów pozostaną niezmienione, ale otrzymają konkretne premie do parametrów w zależności od składu drużyny graczy. Jeśli wszystko pójdzie dobrze w przyszłości planujemy rozszerzyć operacje na okręty wyższych tierów. Na tą chwilę te elementy są w rozwoju, dlatego nie możemy podać szczegółów, ale na pewno podzielimy się wiadomościami jeśli tylko będziemy gotowi. Jeśli chodzi o nowe operacje to nie mamy żadnych ostatecznych planów. Czekamy na powrót starych operacji na serwer i wtedy zbierzemy dane i opinie graczy, a na ich podstawie zdecydujemy o losie tego typu bitew. Jeśli operacje będą popularne wśród graczy to będzie spora szansa na to, że stworzymy nowe.
Czy możemy się spodziewać powrotu starych trybów bitew jak Torpedo Beat, Bitwy kosmiczne? Osobiście uważam je za najfajniejsze wydarzenia i myślę, że nowi gracze pokochali by te tryby. Przed Prima Aprilis 2021 mieliśmy wiele dziwnych trybów gry takich jak potrójne Epicentrum czy tryb Dominacji z 9 bazami. Czy jest możliwość powrotu tych trybów? Czy tryb Bastionu nie mógłby wrócić jako część Potyczek, a nawet bitew losowych? Czy rozważaliście powrót trybu bitew w wannie do gry?
Jeśli chodzi o przywrócenie starych trybów gry, należy zdać sobie sprawę, że ich powrót oznacza znaczące zwiększenie zasobów do ich zaktualizowania do obecnej wersji gry, usunięcia błędów, testowania i poprawek w rozgrywce. W tym roku powrócił tryb Brutalnej walki i na tą chwilę nie mamy w planach powrotu innych starych trybów. Zamiast tego planujemy skoncentrować nasze zasoby na aktualizowaniu Operacji, co zaplanowaliśmy na lato i jesień 2022 roku. Planujemy powrót poprawionej Operacji Kwiat Wiśni, Hermes i Ostateczna granica, a także bierzemy pod uwagę powrót Operacji Terror z głębin związany z Halloween. Jeśli chodzi o tymczasowe tryby to jesteśmy obecnie skupieni na nowych, takich jak Derby sterowców czy Konwój, a nie na ulepszaniu starych. Możliwe jest że stare tryby powrócą do gry, ale nie w tym roku.
Czy jest jakiś system, który by zapobiegał trafieniu na tą samą mapę kilka razy pod rząd?
Faktycznie takie ograniczenia są obecne w bitwach klanowych i zapobiegają temu, by jeden klan trafiał na tą samą mapę kilka razy z rzędu. Niestety wprowadzenie takiego systemu do innych typów rozgrywki jest skomplikowane z tego powodu, że każdy gracz grał na różnych zestawach map i wybranie dla przykładu 24 graczy do bitwy losowej, tak by każdy z nich spełniał warunki ograniczenia jest wyjątkowym wyzwaniem dla systemu doboru drużyn. W tego następstwie gracze spędzaliby w kolejce długi czas i skład drużyn byłby mniej zbalansowany. Zatem nie planujemy wprowadzania takiego systemu do innych trybów niż Bitwy klanowe.
W poprzednim Q&A była mowa o zwiększeniu ilości graczy w drużynach. Pomysł został odrzucony z różnych powodów, a jednym z nich było to, że mapy nie są zbudowane i zbalansowane pod więcej niż 12 graczy w drużynie. Hipotetycznie: jeśli drużyny byłyby większe niż 12 osób to jaki nakład pracy byłby potrzebny do przebudowy map? Czy jest możliwe wprowadzenie większych map dla większej ilości graczy?
Ograniczenie do maksymalnie 12 graczy w drużynie wynika z kilku czynników, a głównym jest balans i ograniczenia techniczne: wszystkie okręty w grze są od początku balansowane pod konkretną ilość graczy w bitwie. Zmiana ilości okrętów prowadzi do zwiększenia gęstości ostrzału, ale do sytuacji gdzie dynamika bitwy znacząco się zmniejsza z powodu wielkości mapy (ponieważ zmiana flaki wymaga sporo więcej czasu). Każdy dodatkowy okręt w bitwie zwiększa też obciążenie serwera. Dlatego nie planujemy zwiększenia ilości okrętów w bitwie, chyba że konkretny tryb będzie tego wymagał. Nawet jeśli hipotetycznie zmienimy nasze podejście i zdecydujemy się zwiększyć ilość okrętów w bitwach to wymagać to będzie znaczących zmian w istniejących mapach, co nie wygląda na wykonalne. Jeśli chodzi o tworzenie nowych map: mamy doświadczenie w ich tworzeniu (np. Polygon). Zatem, w teorii, stworzenie map dla konkretnych formatów dużych bitew nie jest dla nas problemem i wymagało by tych samych zasobów i czasu jak w przypadku innych map.
Czy jest szansa, by społeczność przygotowała jedną czy dwie mapy i zagłosowała która z nich trafi do gry?
Być może w przyszłości przeprowadzimy konkurs na pomysł dotyczące nowych map wśród graczy, ale należy pamiętać, że całkowite stworzenie nowej mapy jest skomplikowanym procesem, który wymaga balansowania, wieloetapowych testów z użyciem różnych narzędzi do których dostęp mają tylko deweloperzy. Zatem taki proces wymaga szczegółowego przygotowania i bliskiej współpracy pomiędzy deweloperami, a graczami, co już parę razy spróbowaliśmy. Dla przykładu, gracze mieli możliwość wpływu na rozwój poprzez wybranie stylu mapy – co zrobiliśmy jesienią 2021 roku. Jesteśmy bardzo zadowoleni z aktywności i zainteresowania graczy w projektowanie map i planujemy podobne zdarzenia w przyszłości. Dodatkowo warto wspomnieć, że styl gry na nowych mapach jest rozwijany głównie na podstawie opinii graczy biorących udział w testach. Zatem w pewnym sensie gracze już są włączeni w proces tworzenia nowych map.
Kontynuuj czytanie

Discord Q&A Mapy i tryby gry maj 2022 roku - część 2
Sesja pytań i odpowiedzi, która pojawiła się na oficjalnym Discordzie WoWs w maju 2022 roku
Czytaj dalej
Komentarze
Ten wpis nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy i dodaj swój komentarz!