
Discord Q&A z Sub_Octavianem i deweloperami nr 1 - część trzecia
Jakieś przemyślenia na temat zwiększenia ilości graczy w bitwie? Z wychodzącą w przyszłości nową klasą okrętów ilość wrogich jednostek do których można strzelać zmniejszy się. Z 12 graczami w drużynie potencjalne bitwy dla BB mogą polegać wyłącznie na nieustannym unikaniu okrętów podwodnych, niszczycieli i lotniskowców, którym nie można nawet oddać.
Nie mamy takich planów w najbliższej przyszłości i jest ku temu kilka powodów: to technicznie dość „ciężkie”. Zwiększenie ilości okrętów w obu drużynach zwiększa zarówno obciążenie klienta jak i serwera gry. Nawet stosując najlepsze metody optymalizacji, będzie to miało nadal wpływ na zwiększony czas ładowania bitwy, co może spowodować więcej chaosu. Mniej jednostek – łatwiej je obserwować i uczyć się jak je zwalczać. Jeśli chcesz poczuć jaki to może mieć wpływ to porównaj bitwy rankingowe na 7-8 okrętów i typowe bitwy losowe.
Czy działa plot będą mogły się poruszać za celami do których strzelają?
Tak. Obecnie w grze jest błąd powodujący brak obrotu stanowisk przeciwlotniczych. Niestety nie możemy określić, kiedy ten błąd zostanie usunięty. Jest druga rzecz często wspominana w parze z brakiem ruchu stanowisk plot – brak animacji rykoszetów – ta wróci w aktualizacji 0.9.4
Czy doczekamy się zmiany silnika WoWs w niedalekiej przyszłości?
Nie mamy takich planów. Pracujemy nad grafiką, ale zamiast gwałtownych zmian preferujemy zmiany krok po kroku – ulepszając różne elementy graficzne (efekty, tekstury, modele, oświetlenie itd.)
Co z dodaniem do „Obrony przeciwlotniczej” efektu rozbicia (zwiększenia rozrzutu atakujących samolotów)?
Największą siłą tego sprzętu jest zwiększenie siły eksplozji, a przez to dając CV do wyboru – albo leci prosto na cel ryzykując utratę całej grupy lotniczej – jednak zachowując kontrolę nad celowaniem, albo unikać eksplozji – przez co mając utrudnione celowanie. Ponadto „Obrona przeciwlotnicza” to nie jedyna możliwość zwiększenia ochrony przed lotnictwem. Dodatkowo jest mechanika sektora priorytetowego, która dodatkowo zwiększa uszkodzenia od obrony plot. i sumuje się z „Obroną przeciwlotniczą”. Ogólnie, sztuczne poszerzenie celownika jest dziwne z punktu widzenia CV, obecna mechanika całkowicie zastępuje poprzednią.
Jeśli gracz ma w porcie Kirowa to oznacza, że otrzyma Mikayana i Voroshilova?
Jeśli masz odblokowanego Kirowa (nawet w trakcie resetu) otrzymasz jego wersję premium (która będzie się nazywała – tu niespodzianka – Kirow). Voroshilow nie będzie dostępny dla graczy – to okręt testowy, który stanie się Kirowem. Mikoyan także nie zastąpi Kirova w drzewku badań – gracze będą musieli go odblokować i kupić, gdy pojawi się w drzewku badań w aktualizacji 0.9.5
Czy macie w planach zmiany w zdobywaniu doświadczenia za wykrywanie – dając tym samym więcej różnorakich stylów gry?
Nie mamy teraz takich planów. Wykrywanie i tankowanie uszkodzeń przyczyniają się do zwycięstwa drużyny, ale to tylko część czynników mających wspływ na zwycięstwo. Innymi są zajmowanie punktów kluczowych czy zadawanie uszkodzeń. Trzeba pamiętać, że cokolwiek robisz w celu zapewnienia swojej drużynie wygranej daje to bonus za zwycięstwo w postaci większej ilości doświadczenia.
Czy w grze pojawi się jakiś samouczek/tryb treningowy dla nowych graczy, aby pokazać im podstawy mechanik i zachęcić ich do bardziej drużynowej gry? Mam dość graczy, którzy rozegrali kilka tysięcy bitew i nadal nie mają pojęcia co się w grze dzieje...
Tak, w planach jest dodanie trybu treningowego. Jednak należy pamiętać, że taki tryb treningowy nie jest jedynym sposobem, aby nauczyć graczy mechanik czy korzystania z nich. Dla przykładu ciągle tworzymy nowe odcinki serii „Jak to działa” na naszym kanałem YT. Omawiają one mechaniki, dają podpowiedzi i opowiadają o niuansach gry. W ciągu ostatnich miesięcy dodaliśmy kilka odcinków, które opisują podstawy gry i są użyteczne dla nowych graczy (i nie tylko dla nich).
Przy okazji, powiadomienia o tych odcinkach są przesyłane do wszystkich aktywnych graczy, zatem nie trzeba wchodzić na stronę czy na kanał by je móc zobaczyć.
W grze także zrobiliśmy parę udogodnień- w wersji 0.9.3 pojawiły się w drzewku badań podpowiedzi, które omawiają cechy charakterystyczne danej gałęzi.
Kilka aktualizacji wcześniej wprowadziliśmy ulepszenia w postępie konta, dzięki którym gracze mają łatwiejszy dostęp do ważnych funkcjonalności w grze. Dodatkowo zapewniliśmy lepsze nagrody za postęp.
Niektóre elementy zostały wprowadzone w samej grze – np. zmniejszyliśmy ilość okrętów, które gracz dostaje na początek, by nie był przytłoczony ich różnorodnością. Pozostałe okręty tieru I może dostać za darmo z drzewka rozwoju.
Dodaliśmy także parę usprawnień interfejsu w porcie, a kolejne zmiany będą wprowadzane w przyszłości.
World of Warships jest grą o wielu mechanikach i pewne niuanse nie są jasne nie tylko dla nowych graczy, ale też dla weteranów. Nie wszystkie takie szczegóły pojawią się w trybie treningowych, gdyż nie zawsze są one ważne dla zwycięstwa w bitwie. Najważniejsze jest dobrze się bawić i cieszyć postępem.
Kontenery KoTS pojawią się niedługo w Zbrojowni?
Nie. Te kontenery stworzone zostały specjalnie dla potrzeb turnieju KoTS i będą dostępne tylko w trakcie jego trwania.
Dlaczego od czasu do czasu niszczyciele otrzymują uszkodzenia od pełnej penetracji od mojego BB?
Jeśli nie strzelałeś do Chabarowska lub Harugumo to prześlij mi powtórkę bitwy, abyśmy sprawdzili co jest nie tak. Bez powtórki nie mogę Ci pomóc. Czasem jest możliwe, że trafisz niszczyciel kilkoma pociskami tak, że suma uszkodzeń wygląda jak pojedyncze trafienie z przebiciem.
Co WG myśli o wykorzystywaniu mechanik dywizjonów (np. zabijanie CV na początku bitwy obecnie, czy okręty z silną obroną plot w dywizjonie z CV – w starej mechanice). To może być regularnie wykorzystywane i jest bardzo denerwujące gdy się trafi na takich graczy.
Główną sprawą w graniu dywizjonów jest dawanie sobie większej szansy na zwycięstwo, nie ważne jakie okręty czy taktyki się stosuje. Dywizjon 8-9-9 stosuje jedną taktykę by wygrać, dywizjony złożone z innych okrętów nie muszą być mniej efektywne. Najważniejszą rzeczą, która daje przewagę dywizjonom jest koordynacja działań z kolegami z dywizjonu, dzięki czemu jest to efektywniejsze niż samotny gracz. Taktyki i okręty są drugorzędne.
Na chwilę obecną nie widzimy nic złego w niszczeniu CV na początku bitwy, zważywszy argumenty powyżej. Jednak, gdyby te taktyki były negatywne dla całego stylu gry – wtedy podejmiemy odpowiednie kroki.
Historycznie lotniskowce były okrętami bardzo wrażliwymi na uszkodzenia w bitwie, a w grze są jednymi z najbardziej odpornych z powodu ich grupy naprawczo-ratunkowej, czasów zwalczania pożarów i zalań. Czy macie w planach zwiększenie ich wrażliwości, by karać graczy za złe pozycjonowanie w bitwie?
CV są już bardzo wrażliwe na uszkodzenia. Pozycjonowanie jest bardzo ważne w grze lotniskowcem, ponieważ w przypadku pozostania na pozycji startowej ryzykuje się wykrycie i zniszczenie. Jeśli gracz źle się ustawi i będzie w zasięgu wrogiego ognia to szybko jest niszczony przez skupiony ogień wrogich okrętów, gdyż ma słabą manewrowość i ma kiepskie opancerzenie (wyłączywszy z tego pokłady CV T10).
Dlaczego nie lubicie niemieckich okrętów? Jest tylko jedna nacja, która nie ma okrętu premium T10, nawet okręty europejskie które miały niedawno premierę mają taki, a niemieckie drzewko nie.
Lubimy niemieckie okręty! Mają wspaniały wygląd i świetnie się nimi tankuje. Nowe niemieckie okręty, wraz z okrętami premium wysokich tierów niedługo pojawią się w grze. Jednak prócz zapowiedzianych Odina, Aegira, Siegfrieda i niemieckich CV nie mogę podać szczegółów. Proces produkcji jest długi, a my wolimy się dzielić informacjami, gdy jest co pokazać.
W zeszłym roku podczas spotkania CC pokazaliście wykresy porównujące popularność CV sprzed reworku i po nim. Te drugie wtedy pokazywały spadek. Jak to wygląda teraz?
Obecnie popularność CV jest na poziomie 7-9%, co jest ogólnie 3-4 razy bardziej popularne niż w wersji RTS (2-3%). Wykres dla T8 i T10, bitwy losowe:
CA- czerwony, BB – niebieski, CV pomarańczowy, DD zielony.
Na początku był skok popularności tej klasy, a potem popularność zaczęła maleć do obecnych wartości. Obecnie popularność jest raczej stała i zmienia się tylko w przypadku dużych wydarzeń w grze (nowe okręty, gałęzi, zmiany w balansie czy nowe mechaniki). Jako całość – jesteśmy zadowoleni z popularności tej klasy.
Jednakże, proszę o tym pamiętać, że prócz popularności, jednym z celów zmian w CV było ograniczenie wpływu tej klasy na bitwy – i to zostało także osiągnięte.
Kontynuuj czytanie

Discord Q&A z Sub_Octavianem i deweloperami nr 1 - część czwarta
Ostatnia seria pytań i odpowiedzi przeprowadzona na oficjalnym discordzie WoWs. Odpowiedzi pojawiły się 08 maja 2020r.
Czytaj dalej
Komentarze
Ten wpis nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy i dodaj swój komentarz!