
Salt Lake City - historia służby
Okręt zamówiono w stoczni American Brown Boveri Electric Corporation w Camden w New Jersey. Stępkę położono 9 czerwca 1927, wodowanie nastąpiło 23 stycznia 1929, oddanie do służby natomiast 11 grudnia 1929. Już na początku 1930 okręt wyruszył w rejs po Morzu Karaibskim a także do Brazylii. Początkowo uczestniczył w patrolach na Atlantyku. W 1932 przeniesiono go na wody Oceanu Spokojnego.
Wodowanie Salt Lake City
1941
W momencie ataku Japończyków na Pearl Harbor okręt eskortował lotniskowiec Enterprise. Okręty znajdowały się między wyspą Wake i Hawajami. Już 8 grudnia zespół wrócił do Pearl Harbor, aby następnego dnia wyruszyć na poszukiwanie japońskich okrętów. 15 grudnia wrócił on do portu.
Salt Lake City przy nabrzeżu wyposażeniowym
1942
Salt Lake City rozpoczął rok od eskorty lotniskowców podczas ataku na bazy japońskie w rejonie wysp Marshalla. Podczas „rajdu Doolittla” osłaniał lotniskowce Hornet i Enterprise. Podczas bitwy o Midway znajdował się na pozycjach zabezpieczających częściowo siły główne i osłaniających Hawaje. Od sierpnia do października uczestniczył w walkach w rejonie Guadalcanal, stanowiąc osłonę dla lotniskowców Wasp, Saratoga, Enterprise. 15 września uczestniczył w ratowaniu marynarzy z pokładu ciężko uszkodzonego lotniskowca Wasp, trafionego przez trzy torpedy z japońskiego okrętu podwodnego I-19. Krótko przed bitwą koło przylądka Esperanca na pokładzie Salt Lake City doszło do wypadku. Zapłon flary spowodował pożar samolotu zwiadowczego na pokładzie okrętu. Podczas bitwy okręt otrzymał cztery trafienia, po bitwie okręt odesłano do Pearl Harbor w celu naprawy, trwała ona cztery miesiące.
Salt Lake City z prezydentem Stanów Zjednoczonych na pokładzie – lata 30-te
1943
Po remoncie, w marcu, okręt skierowano na wyspę Adak. W dniu 27 marca doszło do bitwy w pobliżu Wysp Komandorskich (o czym więcej w artykule: https://warshipy.pl/post/bitwa-kolo-wysp-komandorskich). W trakcie bitwy okręt otrzymał poważne uszkodzenia. Po remoncie okręt nadal działał w rejonie Aleutów uczestnicząc w akcji lądowania sił amerykańskich na Attu i Kiska. Ostatecznie odwołano go 23 września. W październiku okręt przeszedł na ćwiczenia, po czym w listopadzie dołączył do eskorty lotniskowców Essex, Bunker Hill i Independence. Te z kolei atakowały Tarawę. Podczas ataków na lotniskowce osłaniał je ogniem przeciwlotniczym.
Salt Lake City w Dutch Harbor 1943
Salt Lake City czerwiec 1944
1944
Po przejściu w rejon Wysp Marshalla uczestniczył w ostrzale wyspy Wotje i Taroa. Pod koniec marca i na początku kwietnia ponownie osłaniał lotniskowce gdy te atakowały pozycje japońskie na Palau, Yap i Wyspach Karolińskich. W lipcu okręt popłynął na Hawaje i do San Francisco. Na krótko przeniesiono go na północ w rejon Aleutów. We wrześniu ostrzelał pozycje japońskie na wyspie Wake.
Krążownik Salt Lake City, lotniskowiec Independence i pancernik Nagato po próbnym wybuchu bomby atomowej
1945
Salt Lake City uczestniczył w walkach o Iwo Jimę i Okinawę po czym przeszedł na remont w rejon Filipin. Po naprawach popłynął w rejon Okinawy, później skierowany został na Aleuty. Gdy był w drodze otrzymał wiadomość, że Japonia skapitulowała. 31 sierpnia popłynął na Honsiu do bazy Ominato, gdzie działał w ramach sił okupacyjnych. Podczas operacji Magic Carpet przewoził do Stanów Zjednoczonych wracających żołnierzy amerykańskich.
Krążownik Salt Lake City jako okręt-cel po ostrzale
Krążownik trafiony torpedą jako okręt-cel
Okręt wyznaczono do testowania wybuchów bomb atomowych podobnie jak bliźniaczą Pensacolę. Przetrwał on dwa testy. W sierpniu 1946 został wycofany ze służby. Kadłub okrętu został wykorzystany jako okręt cel i zatopiony 25 maja 1948 w pobliżu wybrzeża Kalifornii.
Krążownik Salt Lake City otrzymał za służbę podczas II wojny światowej 11 gwiazd bojowych, za działania podczas kampanii aleuckiej okręt otrzymał wyróżnienie.
Bibliografia:
https://naval-encyclopedia.com
Zbigniew Flisowski, Burza nad Pacyfikiem tom II, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, 1989
Jerzy Lipiński, Druga wojna światowa na morzu, Lampart, Warszawa 1995
Komentarze
Ten wpis nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy i dodaj swój komentarz!